انتخابات؛ خامنه‌ای رای سفید را حرام دانست، افزایش بیانیه‌های تحریم انتخابات

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۷

رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره دادن «رای سفید» در انتخابات، فتوا داده است که این نوع رای «اگر موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است».

این فتوای علی خامنه‌ای در حالی در آخرین شماره نشریه خط حزب الله منتشر شده است که کاهش مشارکت مردم به نگرانی عمده مسئولان حکومت تبدیل شده و رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی چند روز پیش خود از همه خواست تا در انتخابات شرکت کنند.

نشریه خط حزب‌الله یک هفته‌نامه اینترنتی است که توسط دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری ایران است قرار روز ۲۸ خرداد برگزار شود و بر اساس برخی از نظرسنجی‌ها میزان مشارکت در این انتخابات کمتر از ۴۰ درصد برآورد شده است که کمترین میزان مشارکت از زمان پیروزی انقلاب ۵۷ محسوب می‌شود.

دعوت به تحریم «فعال و هدفمند» انتخابات در این دوره به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است و در طول ماه‌های گذشته برخی از نهادها و چهره‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌های مختلف بر تحریم انتخابات تاکید کرده‌اند.

در ادامه این فراخوان‌های سیاسی، ۱۵۰ نفر از فعالان سیاسی، مدنی و صنفی در داخل و خارج از کشور هم روز یک‌شنبه، ۱۶ خرداد با انتشار بیانیه‌ای «انتخابات نمایشی ـ فرمایشی» را تحریم کردند.

در این بیانیه آمده است که «با وجود بحران‌های عمیق داخلی و خارجی فعلی، فضای این دوره از انتخابات بیش از گذشته نمایشی و فرمایشی و در یخبندان عمومی است و از هم اکنون محکوم به شکستی مفتضحانه خواهد بود.»

در این بیانه هم‌چنین ضمن هشدار درباره «روند دوقطبی حاکمیت سرکوبگر و مردمان عاصی و طغیانگر» گفته شده که مردم ایران تاکنون تمامی راه های مسالمت‌آمیز از صندوق رای تا اعتماد به منش‌ها و کنش‌های اصلاح‌طلبی را آزموده‌اند و پس از شکست آن‌ها، اعتراض و اعتصاب و تقویت جنبش‌های اعتراضی را چاره راه یافته‌اند.

پیش از این نیز شماری از خانواده‌های کسانی که در بیش از سه دههٔ گذشته در زندان و خیابان و آسمان ایران به دست عوامل قضایی یا امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، در قالب کارزار «رأی بی رأی» خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری شده‌ بودند.

کاهش بی‌اعتمادی به صندوق‌های رای و حکومت جمهوری اسلامی، گسترش فقر و نارضایتی گسترده مردم از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، تداوم برخوردهای امنیتی، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی به ویژه در آبان ۹۸، پنهان‌کاری درباره سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه، سوءمدیریت همه‌گیری کرونا و رد صلاحیت گسترده نامزدها از جمله دلایلی است که برای کاهش اقبال مردم و دفاع از تحریم انتخابات مطرح شده است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *