خاکسپاری خبرنگاران جان‌باخته در روز جمعه؛ انگشت اتهام به سوی راننده نشانه رفت / بازخوانی پرونده سفرهای بی‌بازگشت خبرنگاران و روشنفکران

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۳

مسئولان توضیح نداده‌اند، چرا اتوبوسی که نقص فنی داشته برای اعزام خبرنگاران انتخاب شده است

یک روز پس از فاجعه واژگون شدن اتوبوس حامل خبرنگاران در آذربایجان غربی که به جان باختن دو روزنامه‌نگارن حوزه محیط زیست منجر شد، انگشت اتهام به سوی راننده اتوبوس نشانه رفت و حسن روحانی رئیس‌جمهور هم مانند بسیاری موارد اینچنینی که اغلب به نتیجه مشخصی نمی‌رسد، دستور پیگیری داد.

در حالی که خبرنگاران نجات‌یافته تاکید دارند که اتوبوس دچار نقض فنی بوده و شرایط ایمنی مناسبی نداشته، راننده اتوبوس بازداشت شده و سازمان راهداری با مقصر معرفی کردن راننده اعلام کرده که او بدون صورت وضعیت و به صورت فردی اقدام به مسافرگیری کرده است. این سازمان احتمال داده است که مسئول تور به صورت شخصی با راننده اتوبوس تماس گرفته باشد. در این حادثه دو خبرنگار به نام‌های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی جان باختند و حال چهار تا شش تن از مصدومان هم وخیم گزارش شده است.

کیومرث پاکدل، فرمانده انتظامی نقده نیز نقص فنی اتوبوس را تایید کرده است اما تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان سازمان حفاظت محیط‌ زیست توضیح نداده‌اند که چرا برگزارکنندگان تور اتوبوسی را که نقص فنی داشته و مورد تایید هیچ‌یک از شرکت‌های حمل و نقل نبوده است، برای اعزام ۲۰ خبرنگار محیط زیستی انتخاب کرده‌اند.

فرهاد صالحیان، مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری، در گفت‌وگو با ایسنا راننده را مقصر اصلی حادثه واژگونی اتوبوس دانست چرا که به گفته او با وجود آشنایی به مسیر کوهستانی سرعت غیرمجاز داشته و همین مسئله سبب شده است تا نتواند وسیله نقلیه خود را کنترل کند.

بنا به اظهارات ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی راننده اتوبوس حامل خبرنگاران جهت بررسی‌های بیشتر بازداشت شده و تحقیقات همه جانبه برای مشخص شدن علت حادثه در حال انجام است.

برگزارکننده یا دعوت‌کننده تور «ستاد احیای دریاچه ارومیه» بوده که در دولت حسن روحانی با هدف احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده است؛ ستادی که عملکرد آن تاکنون بارها مورد انتقاد قرار گرفته است اما دولت روحانی همچنان از آن به عنوان یکی از دستاوردهای مهم خود یاد می‌کند. اعزام خبرنگاران به دعوت این ستاد برای بازدید از پروژه‌های عمرانی منطقه در آخرین روزهای کار دولت و در راستای پررنگ نشان دادن اقدام‌های این ستاد انجام شده است اما به موازات برنامه‌ریزی برای انعکاس عملکرد در رسانه‌ها، برای تامین امنیت خبرنگاران در طول سفر اقدام‌های لازم انجام نشده و یک اتوبوس با نقص فنی برای اعزام آن‌ها انتخاب شده است.

اتوبوس حامل خبرنگاران در مسیر بازدید از سد «کانی سیب» در استان آذربایجان غربی حادثه دیده است اما واکنش محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی، به حادثه چنین بوده است: «از این اتفاقات به صورت طبیعی زیاد رخ می‌دهد» و با وجود اینکه سازمان راهداری و نیروی انتظامی نقص فنی اتوبوس را تایید کرده‌، او مدعی شده است: «اتوبوس آن‌طور که گفته می‌شود قراضه نبود.»

 دیگر مسئولان دولت همچون عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، هم اگرچه واکنشی شبیه استاندار آذربایجان غربی نداشتند اما به یک تسلیت ساده اکتفا کرده‌اند و این در حالی است که جامعه خبری و مطبوعاتی کشور پاسخگویی مسئولان دولت و سازمان محیط‌ زیست درباره حادثه پیش آمده‌ را خواهانند. اگرچه محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، در توییتر از بررسی علل حادثه در ‎کمیسیون عمران خبر داده است اما تجربه حوادث پیشین نشان می‌دهد مسئولان در نهایت با معرفی یک یا دو مقصر فرعی برای ماجرا، خود را از پاسخگویی به افکار عمومی معاف می‌کنند.

در حادثه واژگونی اتوبوس، «مهشاد کریمی» خبرنگار حوزه محیط زیست ایسنا و «ریحانه یاسینی» خبرنگار ایرنا، جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری مهر مراسم خاکسپاری پیکر این خبرنگاران روز جمعه چهارم تیر ساعت ۹ صبح در قطعه ۲۵۵ بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *