واکنش گسترده به «پفیوز» خواندن منتقدان قیمت‌ بالای واکسن داخلی توسط کیانوش جهانپور مقام وزارت بهداشت

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۴

انتشار توئیتی از سوی مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو که منتقدان سیاست‌های این وزارتخانه در زمینه قیمت بالای واکسن داخلی کرونا را «پفیوز» خوانده بود با واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه دوم تیرماه نوشته بود که «مرحوم شریعتی بخطا جای دگر در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت».

کاربران توئیتر با انتقاد شدید از اظهارات این مقام وزارت بهداشت خواستار برکناری و پیگرد قضایی او شده‌اند.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در صفحه توئیتر خود نوشته است: «وقتی یک‌ مقام دولتی لفظ توهین‌آمیزی را در خصوص جمع کثیری که منتقد نحوه توزیع واکسن هستند به کار می‌برد دادستان به عنوان مدافع حقوق آحاد جامعه باید علیه کیانوش جهانپور اعلام جرم کند».

هومن توکلی، کاربر دیگری است که خواستار برکناری این مقام وزارت بهداشت توسط رئیس‌جمهوری ایران شده و گفته است: «اگر حتی یک روز از عمر این دولت باقی مونده باشه این آدم باید بفهمه که جواب نقد، توهین به منتقد نیست».

کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته از قیمت بالای واکسن تولید داخل انتقاد کرده و آن را چند برابر قیمت واکسن‌های خارجی دانسته و نتیجه‌گیری کرده‌اند که این یک رانت است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، واکسن ایرانی برکت ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که با ارز دولتی معادل ۴۷ دلار است. ضمن این‌که هنوز مطالعات بالینی آن تکمیل نشده و اثربخشی‌اش اثبات نشده است.

این در حالی است که واکسن کامل فایزر حدود ۱۹ دلار، مدرنا بین ۲۵ تا ۳۷ دلار، آسترازنکا شش دلار، بهارات (هند) چهار دلار، جانسون ۱۰ دلار، اسپوتنیک روسیه ۱۰ دلار و نوواکس ۱۶ دلار. همه این واکسن‌ها بین ۷۰ تا ۹۵ درصد اثربخشی دارند.

منیژه حکمت، کارگردان سینما، در واکنش به توئیت‌ کیانوش جهانپور نوشته که «ما پفیوز هستیم، وقتى جان هشتاد میلیون مردم ایران را به دستان بى‌کفایت شما و دکتر نمکی مى‌سپاریم و هر روز شاهد مرگ عزیزان‌مان هستیم‌».

آقای جهانپور در پاسخ به این واکنش‌ها در چند توئیت از اظهارات خود دفاع کرده و گفته که منظورش «مافیای واردات» بوده و در جای دیگر نوشته است: «حرفو که بندازی زمین صاحبش بر می‌داره».

برخی انتقادها در شبکه‌های اجتماعی از توئیت مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت، متوجه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شده که ۱۹ دی پارسال واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران را ممنوع اعلام کرد.

واکسن کرونای برکت قرار است توسط ستاد اجرایی فرمان امام، مهم‌ترین نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، تولید و توزیع شود و به گفته مسئولان این ستاد بخش عمده بازار تولید و توزیع واکسن به این موسسه اختصاص خواهد داشت.

وزیر بهداشت ایران ۲۴ خردادماه از صدور مجوز مصرف واکسن «کوو برکت» خبر داد، ولی کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، بلافاصله اعلام کرد که بررسی‌های این سازمان برای صدور مجوز واکسن‌های داخلی ادامه دارد.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دوز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر حداقل به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است. این در حالی است که تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در دز اول و دوم به ۵ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۶۶۹ دُز رسیده است.

بر اساس اظهارات مقامات وزارت بهداشت، تداوم واکسیناسیون در کشور قرار است بیشتر با اتکا به واکسن‌های داخلی انجام شود. این در حالی است که خردادماه با اعلام خبر رسمی اتمام ذخیره‌های واکسن کرونا در شهرهای تهران، شیراز، اهواز،‌ خراسان شمالی و قم، همچنین نبود واکسن کافی برای تزریق دوز دوم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی و سردرگمی شدند.

همزمان با انتشار خبر توقف تزریق دوز دوم واکسن کرونا، مسئولان درمانی ایران از احتمال «تزریق ترکیبی واکسن‌ها» یا «جایگزینی واکسن‌های مشابه ایرانی با نوع خارجی» در دوز دوم خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش‌های توئیتری، خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ف.ق/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *