غوغای کرونا در ایران، نمایش بی‌حاصل برای واکسن‌های تولید داخل

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۴

انتقاد پیام طبرسی به مدیریت کرونا، سعید نمکی منتقدان را تهدید کرد

تاکنون بیش از ۸۴ هزار نفر در ایران به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و روند ابتلا به بیماری بار دیگر سیر صعودی پیدا کرده است. ویروس دلتا که از مرزهای جنوبی وارد کشور شده بود در حال گسترش به دیگر مناطق است اما در میان استان‌های درگیر با این ویروس وضعیت در سیستان و بلوچستان فوق بحرانی گزارش شده است. در خوزستان و هرمزگان نیز دلتا همچنان پیشتاز است. ویروس دلتا نسبت به گونه جهش‌یافته قبلی که با عنوان نوع انگلیسی شناخته می‌شد قدرت سرایت بیشتری دارد و موج پنجم کرونا با نوع جهش‌یافته جدید در حالی آغاز شده که کمتر از دو میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند.

استان سیستان و بلوچستان این روزها حال خوبی ندارد؛ محروم‌ترین استان کشور با بحران بی‌آبی و کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند. استانی که متهم است کمترین میزان رعایت دستورهای بهداشتی را داشته اما روز یکشنبه باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نوشت که تخت‌های بیمارستان زاهدان پر شده و مردم محروم منطقه حتی «قدرت خرید ماسک را ندارند». اسماعیل زهی، نماینده خاش نیز در توییتی اعلام کرده است که وضعیت سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه رد شده است. او از نیروهای مسلح خواست که «با راه‌اندازی فوری بیمارستان‌های سیار به کمک مردم بشتابند». اما سعید نمکی انتقادها به شیوه مدیریت کرونا را «بلوا و سیاه‌نمایی» خواند و گفت: «همین الان که عده‌ای در سیستان و بلوچستان بلوا می‌کنند، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان داریم.»

وزیر بهداشت که پیشتر وعده داده بود تا خرداد و تیر بیش از ۱۴ میلیون نفر از جامعه هدف ایران واکسینه خواهند شد، با دفاع از عملکرد خود در وزارت بهداشت منتقدان را به فاش کردن نامه‌های محرمانه‌اش تهدید کرد و گفت: «از امروز دستور دادم تمام نامه‌های محرمانه‌ام را که در مورد کرونا نوشتم، مهر محرمانه‌اش برداشته شود تا بتوانم به مطبوعات بدهم و بتوانم پاسخ دلم را در دفاع از همکارانم در امواجی که باعث تخریب این قشر زحمتکش می‌شود، بدهم.»

وعده‌های بی‌پایان واکسیناسیون

کافی است اخبار واکسیناسیون عمومی در کشور را در گوگل جست‌وجو کنیم؛ با حجم زیادی از تیترهای خبری مواجه خواهیم شد که نقل‌قول‌هایی از وزیر بهداشت و همکاران او در ستاد ملی مقابله با کرونا است به‌ طوری‌ که از زمستان سال گذشته (۱۳۹۹) تاکنون هرماه وعده واکسیناسیون گسترده در ماه آینده را داده‌اند. وعده‌هایی که هیچ‌کدام عملی نشد و حالا صدای متخصصان داخلی را هم درآورده است. مینو محرز در گفت‌وگو با همشهری از تحویل ۴۰۰ هزار دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت خبر داده که سرنوشت آن‌ها مشخص نیست، پیام طبرسی هم اطلاع‌رسانی درباره واکسن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «الان چهار هفته است که نسبت به واردات واکسن قول داده‌اند اما این اتفاق رخ نداده است. حساب کنید که چند نفر از هم‌وطنان ما در این مدت فوت کردند و چند نفر قرار است در موج بعدی فوت کنند. این یعنی مدیریتمان اصلا خوب نیست.»

سعید نمکی در حالی از عملکرد وزارت بهداشت در مدیریت کرونا دفاع می‌کند که حتی برخی همکاران او در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به وضعیت کنونی معترض‌اند. مینو محرز در گفت‌وگو با همشهری از کنترل نکردن ویروس در جنوب کشور و تاخیر در برقراری محدودیت‌ها اعتراض کرده و پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، اعلام رنگ‌بندی استان‌ها را در شرایط کنونی بازی با رنگ‌ها دانسته است.

پیام طبرسی هشدار داده که تا هفته آینده بیمارستان‌ها با بیماران مبتلا به ویروس دلتا پر می‌شوند و احتمال می‌رود که بار دیگر بخش‌های عمومی بیمارستان‌ها به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص پیدا کند.

به گفته طبرسی، ایران به کشوری «موج‌خیز» درباره ویروس کرونا در دنیا تبدیل شده است، در صورتی‌ که وضعیت در دیگر کشورها به این شکل نیست.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری «مدیریت اشتباه» را عامل اصلی ایجاد وضعیت کنونی دانست و گفت: «در برخی کشورها یک موج سنگین کرونا به وجود آمد، اما از اشتباهاتشان درس گرفتند و کنترل کردند. چرا در همین ترکیه که کنار ماست این اتفاق‌ها رخ نمی‌دهد؟ چرا ترکیه توانسته ۵۰ درصد جمعیتش را واکسینه کند اما ما نتوانستیم؟»

از آنجا که گفته شده کارآیی واکسن‌ها مقابل نوع دلتا کمتر است، این تردید به وجود آمده که حتی در صورت واکسیناسیون عمومی امکان رهایی از موج پنجم وجود نداشته باشد اما پیام طبرسی این فرضیه را رد کرد و گفت: «ممکن است که واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به بیماری گاهی موفق نشود اما جلو مرگ و بستری بیماران را می‌گیرد.

او در عین‌ حال این نکته را هم اضافه کرد که «چون درصد واکسیناسیون در کشور ما خیلی پایین است، نمی‌توانیم روی این موضوع چندان حساب کنیم».

پیام طبرسی با انتقاد از سیاست‌های کنترلی و پیشگیرانه درباره کرونا تاکید کرد: «تا موقعی که درصد عمده‌ای از مردم واکسینه نشوند یا محدودیت‌های جدی ایجاد نشود، آمدن موج‌های کرونا یک اتفاق غیرقابل‌اجتناب است و قادر نخواهیم بود جلو آن را بگیریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *