لوموند: «اگر گواهی مرگ برجام امضاء شود بایدن در قبال ایران با گزینه‌ای فاجعه بار روبرو خواهد شد»

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۳

خوش بینی کاخ سفید برای احیای برجام با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و توقف مذاکرات وین رنگ باخته است. اسرائیل می‌کوشد بایدن را متقاعد کند که به جای احیای یک توافق بی‌مصرف باید جلوی ایران را همین حالا گرفت و اگر گواهی مرگ برجام امضاء شود واشنگتن با گزینه‌ای فاجعه‌بار روبرو خواهد شد. در این صورت جو بایدن یا باید دستیابی ایران به سلاح اتمی را بپذیرد یا باید از عملیات نظامی علیه تأسیسات ایران پشتیبانی و در آنها حتی شرکت کند و به این ترتیب مسیر یک جنگ گسترده را هموار سازد.

گزارشگر لوموند در واشنگتن با اشاره به خروج ارتش آمریکا از افغانستان که همۀ متحدان سنتی واشنگتن به ویژه کشورهای اروپایی را بهت زده و غافلگیر کرد، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را ادامه دهندۀ راه دونالد ترامپ در زمینۀ اولویت‌های بین المللی آمریکا دانسته و در این چارچوب احیای برجام را نامحتمل و در عوض وقوع یک “گزینۀ فاجعه بار” یعنی حمایت از عملیات نظامی علیه تأسیسات ایران را محتمل دانسته است.

مفّسر لوموند نوشته است که برخلاف ظواهر خروج آمریکا از افغانستان به معنای انزواطلبی آمریکا نیست، بلکه گویای خودآگاهی بی سابقۀ این کشور از محدودیت‌های خود است که کل جهت‌گیری و اولویت‌های آمریکا در صحنۀ جهانی را دگرگون کرده است. لوموند می‌نویسد : پیش از روی کار آمدن، جو بایدن رقابت با چین را اولویت اول آمریکا اعلام کرده بود. در این افق او  گفته بود که می‌خواهد پروندۀ دورۀ پس از یازدهم سپتامبر، جنگ‌های پرهزینه و بی پایان آن در عراق و افغانستان و همچنین ایدۀ خام دولت سازی در این کشورها را ببندد و پس از واکسیناسیون گستردۀ مردم آمریکا، توانایی‌های این کشور را در مصاف با چین تقویت کند.

گزارشگر لوموند می افزاید، بایدن در عین حال، اهداف اضطراری را نیز برای خود تعریف کرده بود از جمله ترمیم مناسبات آمریکا با متحدان خود، احیای برجام، ترسیم خطوط قرمز در مناسبات آمریکا با روسیه و خروج ارتش آمریکا از افغانستان. گزارشگر لوموند می افزاید : دورۀ رومانتیسم در سیاست خارجی آمریکا به سر آمده است. دیگر در این کشور کسی از آزادی در تعاملات بین المللی سخن نمی‌گوید. جای “آزادی” را “ساماندهی باقاعدۀ نظام بین‌المللی” گرفته است که باید در هر حال ضامن حفظ منافع آمریکا باشد.

گزارشگر لوموند می افزاید که احیای برجام تنها یکی از اهداف فوری بایدن برای تأمین منافع آمریکا بوده است. اما، خوش بینی کاخ سفید برای دستیابی به این هدف با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و توقف مذاکرات وین نقش بر آب شده است. مقاله نویس لوموند می افزاید : هنوز هیچ تاریخی برای ازسرگیری مذاکرات وین در نظر گرفته نشده و بدبینی واشنگتن دربارۀ سرانجام این مذاکرات رو به گسترش است.

به نوشتۀ لوموند نجات برجام از نظر زمانی تلاشی محدود است و مفاد و مواد آن از منظر پیشرفت‌های علمی ایران در زمینۀ غنی سازی اورانیوم موضوعیت خود را از دست داده‌اند. لوموند می افزاید که نخست وزیر اسرائیل با تکرار این مطلب در جلسۀ هیئت دولت در بیست و دوم اوت گذشته گفت : “در خصوص ایران به نقطۀ بحران رسیده ایم. ایران به سرعت در زمینۀ غنی سازی اورانیوم در حال پیشروی است و زمان لازم را برای تولید اولین بمب اتمی خود به طرز محسوسی کاهش داده است.” نفتالی بنت در ادامه این سخن افزوده بود : “به پرزیدنت بایدن خواهم گفت که وقت آن رسیده که ایرانیان را متوقف کنیم نه این که با احیای یک توافق اتمی بی‌مصرف مفّر نجاتی برای آنان فراهم بسازیم.”

گزارشگر لوموند در ادامه نوشته است که اگر گواهی مرگ برجام امضاء شود واشنگتن در مقابل گزینه‌ای فاجعه‌بار قرار خواهد گرفت. در این صورت جو بایدن یا باید دستیابی ایران به سلاح اتمی را بپذیرد یا باید از عملیات نظامی علیه تأسیسات ایران پشتیبانی یا در آنها شرکت کند و به این ترتیب مسیر یک جنگ گسترده را هموار سازد.
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *