وزارت بهداشت ایران: احتمال دارد تلفات کرونا چهار رقمی شود

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۶

مقام ستاد کرونای تهران می‌گوید اگر محدودیت‌های کرونایی رعایت نشود، این احتمال هست که شمار قربانیان پاندمی در ایران از روزی هزار نفر بیشتر شود. به ویژه سفرهای غیرضروری از علل اصلی گسترش پرشتاب کرونا در ایران بشمار می‌رود.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، از بی‌اعتنایی بسیاری از مردم به پروتکل‌های مربوط به کرونا انتقاد کرده و گفته است: «وقوع مرگ‌های چهار رقمی دور از انتظار نخواهد بود».

او می‌گوید که “با اضافه شدن متغیرهایی مانند سرما، آنفلوانزا، عدم رعایت مردم و…” شیوع پاندمی شدت پیدا می‌کند. در ایران به ویژه مسافرت در تعطیلات از علل اصلی گسترش کرونا شناخته می‌شود.

در ایران هم‌اکنون روزانه تا نزدیک ۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند و ایران از این نظر در میان کشورهای خاورمیانه به بالاترین میزان رسیده است. کارشناسان، حتی از میان مقام‌های رسمی، شمار واقعی قربانیان کرونا در کشور را سه و حتی چهار برابر رقم اعلام شده می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران نادر توکلی با اشاره به آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی از روز شنبه (اول آذر)، گفته است که انتظار دارد با مقررات تازه که در تهران و ۱۵۰ کلان‌شهر ایران به اجرا گذاشته می‌شود، گسترش بیماری تا حدی مهار شود.

به گفته توکلی: «زمانی که مغازه‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل شوند و اداره‌ها و سازمان‌ها نیز با یک‌سوم ظرفیت کارمندان خود به فعالیت بپردازند، خود به خود میزان ارتباط افراد کاهش می‌یابد و حمل و نقل شهری که عامل عمده انتقال ویروس کرونا است کنترل می‌شود… اعمال محدودیت‌ها سبب می‌شود زنجیره انتقال ویروس تا حدی کم شود».

او می‌افزاید که امیدوار است “مراجعه به مراکز درمانی و مرگ‌ومیر کمتر شود تا بتوانیم سرویس مناسب‌تری به بیماران ارائه دهیم”.

توکلی با اشاره به پر شدن بیمارستان‌ها تأکید دارد: «هدف عمده طرح تعطیلی دوهفته‌ای مشاغل و اعمال سایر محدودیت‌ها… این است که یک آرامش نسبی برای کادر درمان فراهم کنیم هرچند که این اقدام هم درمان قطعی واقعه نیست».

مشکل ادامه سفرهای بین‌شهری

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران “از افزایش سفرها به سمت شمال کشور طی روزهای اخیر و پیش از آغاز اعمال محدودیت‌های جدید” انتقاد کرده است.

او تصریح کرده: «با اضافه شدن متغیرهایی مانند سرما، آنفلوانزا، عدم رعایت مردم و… وقوع مرگ‌های چهار رقمی دور از انتظار نخواهد بود».

پیش از این وزارت بهداشت خواستار تعطیلی سراسری شده بود تا اندکی از فشار طاقت‌فرسا بر کادر درمانی کشور کاسته شود. سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران روز سه‌شنبه ۲۷ آبان بر ضرورت تعطیلی دو هفته‌ای تأکید کرده بود.

وزیر بهداشت در نشستی با استادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: «اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های (روزانه) چهار رقمی می‌رسیم.» سعید نمکی اضافه کرد: «مرگ چهار رقمی یعنی اینکه به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است کما اینکه زمانی هم که مرگ‌ها سه رقمی شد ما با پکیجی از مشکلات روبرو بودیم».
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *