کریدور راه‌آهن پاکستان‌-ایران‌-ترکیه فعال شد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۹
کریدور راه‌آهن ترانزیت کالای پاکستان-‌ایران-‌ترکیه روز شنبه ۱۷ مهرماه فعال شد و اولین محموله کالا از پاکستان بارگیری شد و پس از گذشتن از مسیر ایران به استانبول رسید.

خبرگزاری آناتولی گزارش داده است پروژه یاد شده با حضور وزیران تجارت سه کشور به‌صورت رسمی افتتاح شد.

کالاهای پاکستانی ۲۷ سپتامبر از کراچی بارگیری شدند و پس از طی مسیر ۵۳۰۰ کیلومتر خط ریلی و گذشتن از خاک ایران، روز ۹ اکتبر به استانبول رسید.

در مراسم عملیاتی شدن این پروژه، اصلی چالیک رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس ترکیه اعلام کرد از این مسیر همچنین می‌توان برای ترانزیت کالاهای چینی به ترکیه و بالعکس استفاده کرد.

راه‌اندازی این مسیر، موسوم به کریدور شرق‌-غرب سال‌ها مورد مذاکره سه کشور بود و محمد جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، نیز در مراسم افتتاح این پروژه گفته است ایران متعهد به حمایت از این کریدور است.

اظهارات وی در حالی است که خبرهای ضدونقیضی درباره بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه به روی کامیون‌های یکدیگر منتشر شده است.

اوزجان آلاش، رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران، ۱۵ مهرماه به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که همه گذرگاه‌های ترکیه برای تردد کامیون‌های ایرانی بسته شده است.

او علت امر را واکنش ترکیه به اقدام مشابه از طرف ایران اعلام کرد. سرکنسول ایران در استان ازمیر ترکیه این موضوع را تکذیب کرده است.

ترکیه همچنین طی یک سال گذشته با دور زدن ایران و از کریدور گرجستان-‌آذربایجان-‌قزاقستان برای ترانزیت کالا به چین و بالعکس استفاده کرده است.

با استفاده از گزارش‌های آناتولی و سایت رادیو فردا/دخ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *