درخواست وکلای نوری برای انتقال ماکت زندان گوهردشت از آلبانی به سوئد

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۵

سی و نهمین جلسه محاکمه حمید نوری به اتهام جنایت جنگی و قتل عمد تشکیل شد. امروز محمود رویایی زندانی سیاسی سابق برای ادای در برابر هیات رسیدگی به این پرونده قرار گرفت. همزمان امروز وکیل حمید نوری درخواست کرد تا ماکت زندان گوهردشت از آلبانی به سوئد منتقل شود.

هیات سوئدی دادگاه حمید نوری به مدت دو هفته برای استماع شهادت‌های هفت تن از شاکیان پرونده از استکهلم پایتخت سوئد به آلبانی رفته است.

آقای رویایی پنجمین شاهدی است که در شهر دورس آلبانی شهادت می‌دهد.

آقای رویایی پیشتر در کتاب پنج جلدی خاطرات زندانش به نام “آفتابکاران” که سال ۱۳۸۶ منتشر شده بود از نقش حمید نوری (با نام مستعار حمید عباسی) در زندان گوهردشت نوشته بود. او در همان کتاب حمید عباسی را به عنوان دستیار ناصریان (قاضی مقیسه) دادیار زندان معرفی کرده است.

محمود رویایی از جمله جان به دربردگان اعدام‌های جمعی تابستان ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت است. او تمام دهه ۶۰ شمسی را در زندان بوده است.

محمود رویایی در ابتدای این جلسه گفت “همان‌طور که می‌دانید من ۲۱ سال قبل از دستگیری حمید نوری طی مصاحبه‌یی نقش حمید نوری در راهرو مرگ را افشا کرده‌ام. من قبل از دادگاههای مرگ، حین آن و بعد از آن حمید نوری را دیده‌ام”.

او می‌گوید بارها حمید نوری را دیده که زندانیان را برای اعدام به صف می‌کرد.

آقای رویایی می‌گوید یکبار هم در برابر هیات متصدی اعدام‌ها قرار گرفته و در آنجا حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) حضور داشتند.

او در توصیف ابراهیم رئیسی گفت: “رئیسی بود که من فکر می‌کردم یک پاسدار است چون وقتی که من او را دیدم پشت میز نبود و داشت قدم می‌زد و یک تسبیح دستش بود”. به گفته او، ابراهیم رئیسی نسبتاً هیکل درشت‌تری داشت و چهره‌اش عبوس بود”.

او می‌گوید در مقابل هیات متصدی اعدام‌ها قرار گرفته بود و آقایان پورمحمدی و اسماعیل شوشتری رئیس وقت سازمان زندان‌ها گفت: “ما هیأت عفو هستیم و می‌خواهیم عده‌یی را آزاد کنیم می‌خواستم ببینم آیا حاضری مصاحبه کنی و انزجارنامه بنویسی”.

محمود رویایی می‌گوید خطاب به این هیات گفته “اگر آزاد بکنید تعهد می‌دهم کاری به کار کسی نداشته باشم. رئیسی با حالت تحکم با دستش اشاره کرد برو بیرون”.

او در پاسخ به سوال دادستان تصدیق کرد که چند بار حمید نوری را حتی بدون چشمبند در زندان دیده است. به گفته محمود رویایی، قد حمید نوری بلندتر از بقیه بود لباس پاسداری هم نمی‌پوشید و از فاصله دور می‌شد او را تشخیص داد.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به ظن مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷، به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. او اما اتهامات را رد می‌کند.

درخواست حمید نوری برای انتقال ماکت زندان گوهردشت

امید منتظری- بی بی سی

در ابتدای سی و نهمین جلسه دادگاه، وکیل حمید نوری به نیابت از او درخواست کرد ماکت بازسازی شده زندان گوهردشت به سوئد منتقل شود. چند زندانی سیاسی سابق و از شاکیان پرونده در آلبانی این ماکت را درست کرده‌اند.

شاکیان که در آلبانی به دادگاه رفتند از این ماکت برای ادای شهادت استفاده کرده بودند.

پیشتر وکلای حمید نوری از دادستان انتقاد کرده بودند که درخواستی برای بازدید از زندان گوهردشت به حکومت ایران ارائه نداده‌اند. وکلای حمید نوری می‌گوید سفارت ایران درخواست آنها را برای بازدید از این زندان نیز بی پاسخ گذاشته و بدین ترتیب عملا امکان راستی‌آزمایی صحبت‌های شاهدان و حضور در صحنه ارتکاب جرم وجود ندارد.

در تحقیقات ابتدایی این پرونده، پلیس و دادستانی از شاهدان خواسته بودند نقشه زندان گوهردشت را بکشند و بر این اساس، جای سالن اعدام‌ها، حسینیه، “راهروی مرگ”، محل استقرار “هیات مرگ” و بندی که در آن حبس بودند را روشن کنند.

در اغلب جلسات، شاهدان بر اساس نقشه‌ای که نخستین بار ایرج مصداقی زندانی سیاسی پیشین منتشر کرده بود، به توضیح اظهاراتشان ‌پرداختند.

زندان گوهردشت که در اواخر دوران شاه ساخته شده بود، زندان بزرگی است که گفته می‌شود در ابتدای دهه شصت شمسی ۱۰ هزار نفر گنجایش داشت اما برخی منابع نوشته‌اند در آن زمان حدود ۱۵ هزار نفر در آن جای داده شده بودند. جمعیت زندان گوهردشت پس از تعطیلی زندان قزل حصار به شدت افزایش یافت.

کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در این زندان در تابستان سال ۱۳۶۷ موضوع اصلی اتهام حمید نوری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *