ژنرال مک‌کنزی : فعلاً خطر موشکی ایران بیشتر از خطر اتمی این کشور است

By | ۱۴۰۰-۱۰-۰۷

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرماندۀ ستاد مرکزی ارتش آمریکا معتقد است که فعلاً خطر موشکی ایران بیشتر از خطر اتمی این کشور است. به گمان او ایران می تواند با پرتاب همزمان انبوهی از موشک‌ها دشمنان خود را فلج کند. به گفتۀ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، برنامۀ موشکی تهران قدرت راهبردی بالایی به جمهوری اسلامی ایران داده است.

ژنرال مک‌کنزی یادآوری کرده است که حکومت ایران در حال حاضر دارای بزرگترین تأسیسات شناخته شدۀ زیرزمینی در خاورمیانه است که از آنها برای توسعۀ برنامه های موشکی و اتمی خود استفاده می کند. به گفتۀ او  دالان‌های زیرزمینی رژیم ایران تا پانصد متر در عمق زمین ساخته شده اند و برخی از آنها چندین کیلومتر طول و عرض دارند و خود رژیم ایران از آنها به عنوان “شهرک های موشکی” یاد می کند.

به گفتۀ منابع اطلاعاتی آمریکا، جمهوری اسلامی دارای هزاران موشک بالستیکی است که قادرند تا فاصلۀ دو هزار کیلومتر در هر جهت به اهدافی تا هند، چین، روسیه، یونان، اروپای مرکزی و شاخ آفریقا حمله کنند.

به گفتۀ ژنرال مک‌کنزی، حکومت ایران همچنین صدها موشک کروز دارد که ردیابی آنها توسط رادار و ماهواره دشوار است. سپاه پاسداران با همین موشک‌ها تأسیسات نفتی عربستان در سال ٢٠١٩ را هدف قرار داد.

با این حال، ژنرال مک‌کنزی تصریح کرده است که برغم این توانایی‌ها، آمریکا قادر است در یک رویارویی مستقیم ایران را شکست بدهد. او در عین حال گفته است : اگر حکومت ایران به طور غافلگیرانه حملۀ موشکی کند، جنگی خونین در خواهد گرفت و ارتش آمریکا متحمل آسیب های بسیاری خواهد شد. با این حال، به گفتۀ فرماندۀ ستاد مرکزی ارتش آمریکا در درازمدت پیروز جنگ، آمریکا خواهد بود، هر چند چنین جنگی به گفتۀ ژنرال مک‌کنزی می‌تواند تا یک سال به درازا بکشد.

رابرت مالی، فرستادۀ ویژه آمریکا در امور ایران، در اظهاراتی جداگانه به نشریۀ آمریکایی “نیویورکر” گفته است که حکومت ایران در محاسبات خود مرتکب اشتباه شده و “دارد با آتش بازی می‌کند.” مالی سیاست ایران را در منطقه “خصمانه و خشن” خوانده و افزوده است که جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که از موشک‌های بالستیکی خود برای تهدید همسایگان استفاده می کند و آمریکا از انتقال سلاح های حکومت ایران به نیروهای نیابتی‌اش در منطقه نگران است.
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *