افزایش «۵۳ درصدی» خرید نفت «ارزان و تحریم‌شده» ایران و ونزوئلا توسط چین

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۱

خبرگزاری بلومبرگ از افزایش ۵۳ درصدی صادرات نفت «ارزان و تحریم‌شده» ایران و ونزوئلا به چین طی سال گذشته میلادی خبر داده و نوشته است که پالایشگاه‌های مستقل و کوچک چینی نفت این دو کشور را با تغییر اسناد مالکیت و با «۱۰ درصد» تخفیف خریداری می‌کنند.

این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ منتشر شد، بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، خبر داده که چین در سال گذشته میلادی روی‌هم‌رفته ۳۲۴ میلیون بشکه نفت (معادل حدود ۸۸۷ هزار بشکه در روز) از ایران و ونزوئلا خریداری کرده که ۵۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

این گزارش به رقم صادرات نفت ایران به صورت جداگانه نکرده است اما بر اساس آمارهای کپلر، ایران پارسال روزانه حدود ۶۲۰ هزار بشکه نفت خام (معادل بیش از ۲۲۶ میلیون بشکه در کل سال) صادر کرده که دو برابر سال ۲۰۲۰ است.

به غیر از سوریه، چین تنها مشتری نفتی ایران است؛ اگرچه ایران در سال گذشته ۴.۶ میلیون بشکه میعانات گازی نیز تحویل ونزوئلا داده است.

چین همچنین بزرگترین خریدار محصولات نفتی ایران است.

آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، نیز نشان می‌دهد کل صادرات نفت، میعانات گازی، به همراه محصولات نفتی ایران به چین در سال گذشته میلادی حدود ۳۱۰ میلیون بشکه (۸۵۰ هزار بشکه در روز) بوده است.

این شرکت ردیابی نفتکش‌ها می‌گوید کل صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در سال گذشته میلادی به حدود ۴۱۷ میلیون بشکه رسیده است که ۲۷.۵ میلیون بشکه آن راهی سوریه شده و به غیر از ونزوئلا و چین، کشورهای روسیه و امارات نیز مشتری محصولات نفتی ایران بوده‌اند. ۶۱ میلیون بشکه نفت یا محصولات نفتی ایران نیز راهی مقاصد نامشخص شده است.

در مجموع صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.

قبلا رویترز گزارش داده بود که ایران بخش بزرگی از نفت خود را تحت عنوان نفت اندونزی، مالزی، عمان، امارات و عراق راهی چین می‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در همین زمینه به رشد چشمگیر واردات نفت چین از مالزی و عمان اشاره کرده و می‌گوید که بخشی از نفت ایران تحت نام نفت این کشورها راهی چین می‌شود.

این گزارش به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی اشاره کرده و گفته است پالایشگاه‌های کوچک و مستقل چین که با نام «تی‌پات» (قوری) شناخته می‌شوند، با گرفتن تخفیف‌های چشمگیر، نفت ارزان و تحریم‌شده از ایران و ونزوئلا وارد می‌کنند.

در این میان خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به افزایش صادرات نفت ونزوئلا طی ماه گذشته، گزارش داده که ونزوئلا برای اولین بار طی ۹ ماه گذشته، با کمک ایران آماده صادرات «نفت رقیق‌شده» می‌شود.

ایران اخیرا چند محموله میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از میادین گازی به دست می‌آید) تحویل ونزوئلا داد تا با نفت فوق‌سنگین تولیدی ونزوئلا مخلوط کرده و راهی بازار کند.

رویترز می‌نویسد طبق توافق، ایران ماهانه ۲.۱ میلیون بشکه میعانات گازی به ونزوئلا تحویل می‌دهد و در ازای آن نفت فوق سنگین از ونزوئلا دریافت می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ، رویترز، کپلر، تانکر ترکرز/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *