نامه نرگس محمدی از زندان: حکم اخیر علیه من به دلیل نامزدی جایزه صلح نوبل است

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۷

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی که در پرونده‌ای جدید به ۸ سال و دو ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده، در نامه‌ای از زندان قرچک ورامین تاکید کرد که این محکومیت به دلیل نامزد شدن او برای دریافت جایزه صلح نوبل با معرفی عفو بین‌الملل نروژ است.

نرگس محمدی در نامه‌ای که کانون مدافعان حقوق بشر آن را منتشر کرده با تاکید بر اینکه محکومیت اخیرش به دلیل معرفی او به کمیته صلح نوبل از سوی عفو بین‌الملل نروژ بوده است نوشت: «این مساله نه تنها توسط نماینده وزارت اطلاعات در بند ۲۰۹ اعلام شد و آن را توطئه خارجی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دانستند بلکه در اقدامی بهت‌انگیز و غیرقابل توجیه در سطر اولِ صفحه دوم رای صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است.»

در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره حکم صادرشده علیه نرگس محمدی منتشر شد؛ این فعال حقوق بشر در نامه خود تایید کرده بر اساس حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، او به «هشت سال و دو ماه زندان، ۷۴ ضربه شلاق، منع اقامت در تهران، منع عضویت در گروه‌های سیاسی اجتماعی، توقیف هرگونه رسانه در شبکه‌های اجتماعی و حتی مخابراتی و ثبت و ضبط موبایل» محکوم شده است.

اسفند گذشته رییس سازمان عفو بین‌الملل نروژ اعلام کرد که این نهاد نرگس محمدی را نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کرده است.

محمدی در نامه خود نوشته است: سوال من از رییس قوه قضاییه و قوه مجریه این است که آیا اعلام کاندیدا شدن برای دریافت جایزه صلح نوبل «اقدامی علیه امنیت نظام و مستحق ۸ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق بوده که ۶۴ روز در سلول‌های بند امنیت حبس و رها شده بودم؟»

این زندانی سیاسی از نهادهای صلح‌طلب و حقوق بشری جهان، از جمله عفو بین‌الملل و نمایندگان پارلمان اروپا، خواست نسبت به صدور این رای که «بیانگر موضع شفاف نظام جمهوری اسلامی ایران در سرکوب صلح‌طلبان نه تنها در ایران بلکه در جهان است» اغماض و چشم‌پوشی نکنند.

نرگس محمدی مهرماه سال گذشته پس از نزدیک به شش سال حبس از زندان آزاد شد اما خرداد امسال بار دیگر به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «افترا» به ۳۰ ماه حبس، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. او آبان‌ماه بازداشت و به سلول انفرادی منتقل شد.

محمدی در نامه خود نوشته است در مدت بیش از دو ماهی که زندانی بوده به وکیل دسترسی نداشته و بدون وکیل «ظرف پنج دقیقه» محاکمه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *