روزنامه اطلاعات: دولت برنج خارجی را ۱۷۰ درصد گرانتر از قیمت واردات به مردم می‌فروشد

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۰

روزنامه اطلاعات با استناد به سخنان یک نماینده مجلس نوشت: دولت هر کیلو برنج خارجی را با قیمت نیم دلار وارد می‌کند یعنی دولت با ارز آزاد برنج را هر کیلو ۱۳ هزار تومان وارد می‌کند اما آن را به همراه مباشر خود شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۱۷۰ درصد گرانتر در داخل کشور می‌فروشد

این در حالی است که قیمت برنج در چند هفته گذشته به شدت افزایش یافت و هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار از ۵۵ تا ۹۸ هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت این کالای اساسی در مرز ۱۰۰هزار تومان قرار گرفت و قیمت هر کیلو برنج هندی نیز ۳۴ هزار تومان رسیده است.

روزنامه اطلاعات نوشت که اظهارات علیرضا عباسی، نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، ابهام‌های قبلی درباره شیوه تعیین قیمت کالاهای اساسی وارداتی، مقدار سود دولت از این کالاها و در نهایت نقش دولت در گرانی غذا را دوباره مطرح کرده است.

این روزنامه اضافه کرد دولت برنج خارجی را با قیمت هر کیلو ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان به فروش می‌رساند و این یعنی برنج حدود ۱۷۰ درصد گرانتر توسط دولت و مباشر آن به فروش می‌رسد و حتی در صورتی که هزینه‌های سربار را از آن کم کنیم، باز این ابهام وجود دارد که چرا دولت باید هر کیلو برنج را ۱۲۰ درصد گرانتر به مردم بفروشد.

این روزنامه افزود که همین وضع درباره سایر کالاهای اساسی که دولت وارد می‌کند مانند روغن، شکر، گوشت قرمز، مرغ، نهاده‌های دامی و غیره وجود دارد.

اطلاعات خاطر نشان کرد کسی نمی‌داند ضرایب سودی که دولت برای خودش در فرایند واردات کالاهای اساسی تعیین چقدر است و تاکید بر گشوده نشدن تاریکخانه شرکت بازرگانی دولتی، این ظن را ایجاد می‌کند که شاید بخش بزرگی از گرانی‌های‌ مواد غذایی نه در بازار و نه تقصیر واسطه‌ها که در خود قیمت‌گذاری دولتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *