تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم بکتاش آبتین بازداشت شدند

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۹

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، نیروهای امنیتی چند تن از شرکت‌کنندگان در مراسم چهلمین روز جان باختن بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران، را بازداشت کردند.

طبق ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، شرکت‌کنندگان در این مراسم که در امامزاده عبدالله شهرری در حال برگزاری بود شعار «درود بر آبتین، مرگ بر ظالمین» سر دادند و با برخورد خشن نیروهای امنیتی مواجه شدند.

کانون نویسندگان ایران اعلام کرد که یاشار تبریزی، تینا یوسف‌تبار، کامبیز نوروززاده، مهریار ظفرمند و لیلا میرغفاری در مراسم چهلم بکتاش آبتین بازداشت شده‌اند.

حسین رونقی، زندانی سیاسی سابق که در مراسم روز پنجشنبه حضور داشت، با اشاره به حضور گسترده ماموران لباس‌شخصی، یگان ویژه و پلیس، نوشت: اولین شعار که سر داده شد «حمله کردند، چند نفر را گرفتند می‌خواستند ببرند، مردم نگذاشتند».

به نوشته او، «بازداشتی‌های اول را همان‌جا آزاد کردند، اما به اینجا ختم نشد، کمی که گذشت، حمله کردند، گرفتند و بردند! تعدادی را بازداشت کردند و گوشی تعدادی دیگری را گرفتند».

بکتاش آبتین، زندانی سیاسی که به دلیل ابتلا به کرونا و پس از انتقال دیرهنگام به بیمارستان در وضعیت کمای مصنوعی قرار داده شد، هجدهم دی‌ماه در ۴۷ سالگی جان باخت.

کانون نویسندگان ایران که آبتین عضو آن بود از اواخر آذرماه اعلام کرده بود که این زندانی سیاسی از هنگام بروز نشانه‌های کرونا چندین بار به بهداری زندان اوین مراجعه کرد اما هر بار بی‌ هیچ معاینه یا آزمایشی، با مشتی قرص به سلول بازگردانده شد.

این کانون و همچنین چندین نهاد غیردولتی و سازمان حقوق بشری حکومت جمهوری اسلامی را مسئول جان باختن این شاعر معرفی کرده‌اند.

پس از جان باختن بکتاش آبتین، مراسم خاکسپاری او نیز به دلیل فشار نهادهای امنیتی در نوزدهم دی، یک روز پیش از زمان اعلام شده توسط خانواده، برگزار شد.

همزمان با چهلمین روز جان باختن بکتاش آبتین امروز پنجشنبه ۲۸ بهمن در ساعت ۲۰ به وقت تهران مستند «جنایت عمدی» ساخته محمد رسول‌اف برای اولین بار همزمان از «ایران اینترنشنال» و «صدای آمریکا» پخش می‌شود.

این فیلم در گفت‌وگو با خانواده و هم‌بندیان بکتاش آبتین، به بررسی تعلل در درمان این شاعر و فیلمساز که به مرگ او منجر شد پرداخته است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *