حمله روسیه به اوکراین: شهرهای بزرگ و زیرساخت‌های اوکراین هدف حمله موشکی قرار گرفت

By | ۱۴۰۰-۱۲-۰۵

در پی دستور ولادیمیر برای عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، بسیاری از شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت، هدف حمله موشکی قرار گرفت و ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، گفت: روسیه با موشک زیرساخت‌های اوکراین و پست‌های نگهبانی مرزی این کشور را هدف قرار داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، ساعتی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، افزود که در بسیاری از شهرهای اوکراین صدای انفجار به گوش می‌رسد و دلیل آن را حملات گسترده موشکی روسیه به زیرساخت‌های اوکراین عنوان کرد.

زلنسکی افزود که پس از حمله روسیه به اوکراین با جو بایدن در ارتباط با این حمله گفت‌وگو کرده است.

در همین حال جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، گفت که وضعیت اوکراین را از نزدیک دنبال می‌کنم و پنج شنبه با سران گروه هفت در این مورد گفت‌وگو خواهیم کرد.

بایدن افزود که روسیه به تنهایی مسئول کشته شدن فاجعه‌بار افراد و رنج انسان‌ها در اوکراین خواهد بود و آمریکا و متحدانش به هر حمله روسیه به اوکراین به صورت قاطع و متحد واکنش نشان خواهند داد.

پیش از این، رییس‌جمهور اوکراین چهارشنبه شب همزمان با آغاز وضعیت اضطراری در این کشور هشدار داده بود که تصمیم رهبران روسیه برای حمله به اوکراین به آغاز جنگ بزرگ در اروپا منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز از شنیده شدن صدای تیراندازی با تفنگ در نزدیکی فرودگاه بوریسپیل در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین، خبر داد.

حمله روسیه به پایتخت و شهرهای بزرگ اوکراین درحالی صورت گرفت که ولادیمیر پوتین ساعاتی پیش گفت که دستور عملیات نظامی ویژه روسیه در دنباس و مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین را صادر کرده است اما رویترز به نقل از یک مقام وزارت کشور اوکراین خبر داد که مراکز فرماندهی نظامی اوکراین در کی‌یف و خارکیف هدف حمله موشکی قرار گرفتند.

دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در واکنش به آغاز حمله روسیه، گفت که روسیه جنگی تمام عیار علیه اوکراین به راه انداخته است و شهرهای آرام اوکراین زیر حمله هستند.

کولبا افزود: این یک جنگ تجاوزکارانه است. اوکراین از خود دفاع کرده و پیروز خواهد شد. جهان می‌تواند و باید جلوی پوتین را بگیرد. اکنون زمان عمل است.

همزمان دبیرکل ناتو با محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین از نشست کشورهای عضو این ائتلاف نظامی در مورد این درگیری‌ها خبر داد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، افزود که حمله روسیه به اوکراین با پیامدهای بسیار شدیدی برای مسکو همراه خواهد شد.

درپی آغاز حمله روسیه به اوکراین، قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۰۱ دلار و ۳۰ سنت رسید و قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سقف ۹۶ دلار و ۵۰ سنت افزایش یافت.

ارزش دلار آمریکا نیز پس از آغاز حمله روسیه به کوراین در مقایسه با روبل روسیه ۵/۲۳ درصد افزایش یافت که بالاترین رشد از سال ۲۰۱۶ بوده است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *