آیا پوتین سپاه پاسداران را در جنگ اوکراین درگیر می‌کند؟

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۶

روزنامۀ آمریکایی “وال استریت جورنال” به نقل از مقامات دولت آمریکا نوشت که حکومت روسیه سرگرم به کارگیری مزدوران سوری در جنگ اوکراین است.

چهار مقام آمریکایی با اظهار این مطلب به “وال استریت جورنال” افزوده‌اند که مسکو در حمله به اوکراین با مقاومت غیرمنتظرۀ نیروهای این کشور مواجه شده است و از همین رو در روزهای گذشته رزمجویان سوری را که دارای تجربۀ جنگ چریک شهری هستند برای فتح و کنترل مناطق شهری در اوکراین به کار گرفته است.

اظهارات مقامات آمریکایی در گفتگو با “وال استریت جورنال” نگرانی از حضور  محتمل نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه نظامیان وابسته به آن را در جنگ اوکراین افزایش داده است. زیرا، نه فقط نیروی قدس سپاه پاسداران متحد روسیه در جنگ داخلی سوریه است، بلکه این نیرو تبحر و تجربۀ بسیاری در ایجاد گروه های مزدور شبه نظامی از ملیت های مختلف و درگیر کردن آنها در جنگ‌های داخلی سوریه، عراق و دیگر جاها دارد.

مهمترین متحد سپاه پاسداران در این گونه عملیات، حزب الله لبنان است که نقش کلیدی، به عنوان نیروی نیابتی حکومت ایران در سوریه و فراتر از آن، یمن، غزه و دیگر جاها ایفا می‌کند.

به گفتۀ مقامات جمهوری اسلامی ایران خود روسیه به دعوت سپاه قدس و فرماندۀ وقت آن قاسم سلیمانی، از سال ٢٠١۵ در جنگ داخلی سوریه شرکت دارد و سپاه پاسداران همواره حضور نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه را از موفقیت های مهم سیاسی و نظامی خود و شخص قاسم سلیمانی معرفی کرده است.

روزنامۀ “وال استریت جورنال” به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که هم اکنون بخشی از رزمجویان سوری توسط پوتین به اوکراین منتقل شده اند و آمادۀ رزم با نیروهای مسلح این کشور هستند.

رهبر چچنستان، رمضان قدیروف، نیز  که از رهبران شبه نظامی چچن و متحدان مهم پوتین به شمار می رود در شبکه های اجتماعی تصاویر ویدیویی حضور نیروهای مسلح خود را در اوکراین منتشر کرده و گفته است که برخی از نیروهایش در نبردهای اوکراین کشته شده‌اند.

در مقابل، وزیر امور خارجۀ اوکراین، دیمترو کولبا، نیز خبر داد که دست کم بیست هزار نیروی نظامی داوطلب از ملیت های مختلف برای مقابله با تجاوز روسیه به اوکراین آماده اند. به این ترتیب، بیم آن می رود که بعد از خاورمیانه اکنون اروپا نیز به صحنۀ جنگ های نیابتی گروه های شبه نظامی بنیادگرا تبدیل شود.

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *