حمید نوری درباره اعدام‌های ۶۷: تمام اظهارات ابراهیم رئیسی را تایید می‌کنم

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۷

هفتادمین جلسه دادگاه حمید نوری آغاز شده است و در این جلسه متهم به بخشی از اتهامات خود پاسخ داد. او گفت فرمان خمینی درباره اعدام‌های ۶۷ را “نه تایید و نه رد” می‌کند. او در عین حال اضافه کرد او گفت “تمام اظهارنظر‌های ابراهیم رئیسی درباره اعدام‌های تابستان سال ۱۳۶۷ را صد در صد تایید می‌کنم”.

به گزارش بی بی سی، در دادگاه امروز صدایی از آقای رئیسی پخش شد که او اعدام‌های سال ۱۳۶۷ و فرمان خمینی درباره آن را تایید می‌کرد.

دادستانی سوئد حمید نوری (با نام مستعار عباسی) را متهم کرده است که در کشتار زندانیان سیاسی چپ و مجاهد در تابستان سال ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت شرکت داشته است. او ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد.

تا کنون ده‌ها شاهد در این دادگاه شهادت داده‌اند و حمید نوری نیز چند جلسه به دفاع از خود پرداخته بود.

نوری: ‘نامه’خمینی درباره اعدام‌ها را تایید یا رد نمی‌کنم
در ابتدای این جلسه کنت لوئیس وکیل برخی اعضای سازمان مجاهدین مدارک کتبی و صوتی تازه‌ای را به دادگاه ارائه داد.

کنت لوئیس با ارجاع به مدارک تلاش کرد نشان دهد فرمان خمینی در “محارب نامیدن زندانیان سر موضع در سال ۱۳۶۷” که مورد تایید مقام‌های ارشد حکومت ایران بود و آنها این فرمان را تصدیق کرده‌اند. این فرمان به کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان آن سال منجر شد.

حمید نوری پیشتر در دفاعیاتش اصالت این فرمان را زیر سوال برده بود.

حمید نوری در پاسخ کنت لوئیس مبنی بر اینکه آیا همچنان اصالت این سند را زیر سوال می‌برد گفت “از این سند نمی‌شود در دادگاه بین‌المللی استفاده کرد. من این نامه را نه تایید و نه رد می‌کنم”.

این حکم در کتاب خاطرات آیت‌الله حسینعلی منتظری نیز به چاپ رسیده بود. اما حمید نوری گفته بود آیت‌الله منتظری با حکومت و خمینی به مخالفت برخاسته بود. او امروز نیز تکرار کرد آیت‌الله منتظری دروغگوست.

کنت لوئیس با ارجاع به اظهارات مقامات ارشد گفت آنها همگی این فرمان خمینی را تایید کرده‌اند. کنت لوئیس از جمله به اظهارات خامنه‌ای رهبر فعلی و موسوی اردبیلی از مقام‌های ارشد قضایی وقت و محمد یزدی رئیس سابق دستگاه قضایی، علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت، ابراهیم رئیسی و محمد نیازی اشاره کرد.

اظهارات ابراهیم رئیسی درباره اعدام‌ها

کنت لوئیس همچنین صدای ابراهیم رئیسی را به دادگاه ارائه داد که او با دفاع از اعدام‌ها و نظر خمینی می‌گوید تمام کسانی که اعدام شدند حکم اعدام داشتند.

حمید نوری هم در دفاعیات خود گفت “تمام اظهارنظر‌های ابراهیم رئیسی درباره اعدام‌های تابستان سال ۱۳۶۷ را صد در صد تایید می‌کنم”.

آقای رئیسی در این فایل صوتی که در دادگاه هم پخش شد درباره اعدام‌ زندانیان در سال ۱۳۶۷ گفت “حکم امام مبنی بر این بود که پرونده کسانی که اثبات شده است، محارب بودند” و قطعا با سازمان مجاهدین همکاری داشتند، “ولی حکم آنها اجرا نشده بود، بررسی شود، هیاتی هم به این پرونده‌ها رسیدگی کرد که باید حکم آنها اجرایی شود یا نه”.

با این حال ابراهیم رئیسی در این فایل ضمن تایید حکم خمینی گفت “نه نامش و نه سمتش” در این حکم نبوده است. آقای رئیسی بدین ترتیب حضور خود در هیات متصدی اعدام‌ها را رد کرد.

ابراهیم رئیسی از جمله کسانی است که در فایل صوتی گفتگوی هیات متصدی اعدام‌ها با آیت‌الله منتظری حضور دارد.

تا کنون بسیاری از جان‌بدربردگان اعدام‌های ۶۷ و همچنین شاهدان خاطرات خود را از مواجهه با ابراهیم رئیسی در هیات متصدی اعدام‌ها روایت کرده‌اند. آنها این هیات را هیات مرگ خواندند.

پخش صدای”محمد مقیسه” در دادگاه
در این جلسه کنت لوئیس که یکی از وکلای شاکیان است به فایل صوتی ارجاع داد که پیشتر سازمان مجاهدین منتشر کرده بود. حمید نوری تایید کرد که این صدای محمد مقیسه است.

پس از اعلام خبر دستگیری حمید نوری، سازمان مجاهدین خلق ۲۴ آبان ۹۸ (۱۵نوامبر) فایلی را منتشر کرد که در آن صدای منتسب به محمد مقیسه و منتسب به علی رازینی قاضی دیوان عالی کشور درباره این بازداشت صحبت و به طور تلویحی هویت فرد بازداشت شده را تایید می‌کنند.

در این فایل ادعایی سازمان مجاهدین صدایی که منتسب به محمد مقیسه معرفی می‌شود، فرد بازداشت شده در سوئد را مدیر دفتر وقت خود در دادگاه انقلاب معرفی می‌کند.

دادستان‌های پرونده حمید نوری گفته‌اند او در زمان اعدام‌ها دستیار محمد مقیسه (با نام مستعار ناصریان) بود. محمد مقیسه دادیاری و ریاست وقت زندان‌ گوهردشت بود.

او می‌گوید جیم استفورد متخصص جنایی فایل‌های صوتی با مقایسه دیگر فایل‌های صوتی متعلق به محمد مقیسه تایید کرده که این صدای متعلق به اوست.

حمید نوری گفت صدایی که در دادگاه پخش شد “شبیه” بود. او خطاب به کنت لوئیس گفت زمانی که “شما لطف کردید نوار و تصویر زیبای این قاضی را دادید به این نتیجه رسیدم که بله صدا یکی است”.

حمید نوری همچنین در این دادگاه پذیرفت که پیش از سفر به سوئد با محمد مقیسه مشورت کرده بود. آقای نوری اضافه کرد که محمد مقیسه درباره سفر به سوئد به او هشدار داده بود.

حمید نوری درباره نامه بازگشت او به اوین، به عنوان دادیار پس از شهریور ۱۳۶۷ گفت “جعلی “است. این نامه از سوی هرش صادق ایوبی ارائه شده است و حمید نوری می‌گوید این نامه را جعل کرده است.

حمید نوری پذیرفته بود که در زندان اوین کار می‌کرده و در زندان گوهردشت نبوده است. کنت لوئیس وکیل پرونده نیز استدلال می‌کرد که اگر او در اوین کار می‌کردید چرا نامه بازگشت به کار در اوین برایش صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *