آمریکا: در آستانه توافق هسته‌ای با ایران هستیم

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۷

«در روزهای آینده باید درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام توافق کنیم و می‌توانیم چنین کنیم»

یکی از سخنگویان وزارت خارجه ایالات متحده به مجله نیوزویک گفت که آمریکا در آستانه دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی ایران بر سر احیای برجام است.

نیوزویک شامگاه پنجشنبه از قول این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: «پیشرفت چشمگیری به دست آمده و به توافق نزدیکیم.» او افزود: «مذاکرات پیچیده‌ای است و [هنوز] روی برخی مسائل دشوار کار می‌کنیم.»

با این حال، به گفته نیوزویک به نظر می‌رسد که توافق نزدیک باشد. مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «در روزهای آینده باید درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام توافق کنیم و می‌توانیم چنین کنیم.»

او افزود: «اما با توجه به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، وقت بسیار کمی [برای این توافق] باقی است.»

پیش‌تر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تماس تلفنی با همتای بریتانیایی خود از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای سخن گفته بود. او در عین حال با تکرار مواضع پیشین، اعلام کرد که شرط دستیابی به توافق رعایت خطوط قرمز حکومت ایران است. هم‌زمان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که مسائل باقی‌مانده مذاکرات وین حل‌شدنی‌اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفت: «به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده‌ایم اما آنچه می‌تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند، رفتار واقع‌بینانه آمریکا و طرح نکردن مطالبات جدید و نادرست است.»

مذاکرات هسته‌ای ایران در وین روز جمعه، ۲۰ اسفند، به دلیل برخی مسائل و شرط‌های جدید روسیه متوقف شد و تیم‌های مذاکره‌کننده به کشورهای خود بازگشتند.

با وجود اینکه وزیر خارجه روسیه و دیگر مقام‌های این کشور به‌صراحت اعلام کردند که از آمریکا تضمین کتبی می‌خواهند که برجام منافع آنان را به خطر نمی‌اندازد، حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، در سخنانی این موضوع را انکار کرد و گفت: «در بخشی از افکار عمومی در ایران برداشت شده بود که طرف روس به‌نوعی هرگونه توافق احتمالی ما در مذاکرات وین را در موضوع تحولات اوکراین به گروگان گرفته است. روشن شدن این مسئله برای ما اهمیت داشت. در جریان مذاکرات، روسیه اطمینان داد که هیچ ارتباطی برای این دو موضوع قائل نیست.»

او در ادامه افزود: «لاوروف گفت اگر امروز به ما اطلاع دهید، فردا برای تایید توافق در چارچوب کمیسیون مشترکی که ذیل برجام مورد توافق قرار گرفته است، آماده‌ایم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *