آمار طلاق طلاب محرمانه است! حجم سنگین روان‌پریشی در خانواده‌های طلاب!

By | ۱۴۰۱-۰۱-۰۱

– چندی پیش یک وبسایت اصولگرا درباره فشار وارد بر خانواده‌های طلاب و زنان آنها نوشته و گلایه کرده بود. حالا یک وبسایت مشابه دیگر از «روان‌پریشی همسران طلاب» و «تنزل جایگاه روحانیت» که کار آنها را به «گلایه و شکواییه علنی در رسانه‌ها» کشانده، ابراز نگرانی کرده است!
– این وبسایت همچنین نوشته است «ما اطلاع چندانی در دست نداریم که فرضا میزان طلاق در میان طلاب به چه اندازه است؟ این آمار محرمانه است، اما اگر در دسترس باشد می‌تواند کمک کند تا مسئولان حوزه‌ها متوجه شوند آیا این سبک زندگی همچنان قوام بخش خانواده است یا به اضمحلال می‌برد.»

چندی پیش وبسایت اصولگرای «عصر امروز» در مطلبی بر فشاری که بر خانواده‌های طلاب وارد می‌آید تاکید کرده و نوشت: «فاضلان حوزه و طلاب به هر روی مکرر پای از خانه بیرون گذاشته و با حضور در جلسات درس و بحث و مباحثات علمی حال و هوایی عوض می‌کنند، اما همسران و بالطبع فرزندان آنان چه مجال و مجلسی دارند تا اندکی از فضای خانه فاصله بگیرند؟!»

در ادامه این مطلب آمده بود: «در وضعیتی که تبلیغات مستمر و مسموم دشمنان در کنار ضعف و سوء مدیریت‌ها همه ضعف‌ها را متوجه حوزویان ساخته است و کار از اهانت و اسائه گاه به ضرب و جرح کشیده شده است، چگونه انتظار است یک فاضل یا طلبه حوزه دست زن و فرزند خود را بگیرد و با خیالی آسوده پای به بازار گذارد یا پارک و فضای طبیعی را به نظاره نشیند؟!»

علی نصیری نویسنده این مطلب به فقر طلاب نیز اشاره کرده و نوشته بود: «وقتی فقر معیشت اهالی حوزه و فشار اجتماعی غیر منصفانه که متوجه آنان است را کنار هم بگذاریم، چه برآیندی به دست خواهد آمد؟!»

حالا وبسایت مشابه دیگری به نام «شعار سال» با  اشاره به مطلب «عصر امروز» از «روان‌پریشی همسران طلاب» ابراز نگرانی کردهو نوشته است: «روان‌پریشی زنان طلاب؟» عنوان بسیار تلخی است راجع به زندگی خانواده این قشر. اگر روزگاری در دهه اول انقلاب چشم مردم به روحانیت بود که ببینند حتی در انتخابات‌ها چه کسانی را توصیه می‌کنند تا مردم به آنها رای بدهند، حالا کار به جایی رسیده که یک سایت اصولگرا هشدار می‌دهد که «اگر امکان غربالگری روحی و روانی خانواده حوزویان وجود داشت، بی‌گمان با حجم سنگینی از آمار فرسودگی روحی، آشفتگی، نگرانی، اندوه و به تعبیری گزنده‌تر روان پریشی مواجه می‌شدیم».

«شعار سال» با نقل بخش‌هایی از مطلب «عصر امروز» آن را از دو جنبه قابل بررسی می‌داند. یکی «سبک زندگی بعضی از طلاب است که هر چیز و هر کاری را دون شأن خود می‌بینند و اساسا زندگی کردن مانند سایر مردم را خلاف شأن طلاب می‌بینند. حتی پارک رفتن و تفریح عادی همرنگ جماعت.» و دیگری، «تنزل جایگاه روحانیت» که کار آنها را به «گلایه و شکواییه علنی در رسانه‌ها» کشانده است!

این وبسایت همچنین نوشته است «ما اطلاع چندانی در دست نداریم که فرضا میزان طلاق در میان طلاب به چه اندازه است؟ این آمار محرمانه است، اما اگر در دسترس باشد می‌تواند کمک کند تا مسئولان حوزه‌ها متوجه شوند آیا این سبک زندگی همچنان قوام بخش خانواده است یا به اضمحلال می‌برد.»

سال‌هاست که جایگاه روحانیون در افکار عمومی به شدت ضربه خورده و مردم از آنها و امر و نهی‌های آنها و مزاحمت‌هایشان به شدت خسته‌‎اند و گاه از خشم و انزجار مورد حمله شهروندان قرار می‌گیرند.

در دی‌ماه امسال ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از درگیری یک زن با یک آخوند مزاحم در شهر قم منتشر شد که نشان می‌داد این شهروند در واکنش به «تذکر» و آزار و اذیت این آخوند در مورد پوشش او، اعتراض می‌کند و آخوند نیز به سوی زن حمله کرده و عصایش را بر سر او می‌کوبد و زن نیز در مقابل، عمامه‌ی او را زیر پا لگد می‌کند.

در همین ارتباط محمدتقی حسینی جانشین دبیر ستاد «امر به‌ معروف» در استان قم از وارد شدن دو اتهام «اهانت به لباس مقدس روحانیت» و «اهانت به امربه‌معروف و نهی از منکر» به این شهروند خبر داد و گفت:«دستگاه‌های قضایی و انتظامی باید با این افراد که حرمت لباس مقدس روحانیت و آمران به معروف را نگه نمی‌دارند، برخورد جدی کند، چرا که در غیر اینصورت، فریضه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر،‌ در جامعه کمرنگ می‌شود.»

در شهریورماه نیز خبرگزاری تسنیم از ضرب و شتم یک طلبه و همسرش خبر داد که در ارتباط با حجاب شروع به «امر به معروف» و ایجاد مزاحمت در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مهرشهر کرده بود.

بسیار پیشتر در ۲ بهمن ۱۳۹۶ نیز  دادستانی قم از حمله فردی به دو روحانی در این شهر خبر داد و گفت این دو روحانی زخمیشده‌اند.

در فروردین ۱۳۹۷ نیز یک آخوند بوشهری در کنسرت زنده به روی سن رفت و بنر آن را که تصاویر خامنه‌‏ای و خمینی روی آن بود پاره کرد ولی با هو کردن مردم از صحنه بیرون شد. او به سراغ بنر جشنواره رفت تا آن را از جا بِکند اما بنر محکم‎تر از آنچه گمان می‌‎کرد نصب شده بود و فقط تصویر خمینی و خامنه‌‏ای پاره شد. لحظاتی بعد در حالی که مردم به نشان اعتراض «هو» می‌‎کشیدند، برگزارکنندگان جشنواره و تعدادی از حاضرین آخوند مزاحم را از جایگاه پایین انداخته و از جشن بیرون کردند و برنامه ادامه پیدا کرد.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *