کسی مسئولیت فساد ۲۵۰ تن سرم وارداتی را برعهده نمی‌گیرد

By | ۱۴۰۱-۰۱-۰۱

محموله ۱۰۰ میلیارد ریالی سرم‌های مانیتول پس از پنج‌سال معطلی در گمرک، معدوم شد

یک محموله ۲۵۰ تنی سرم وارداتی پس از پنج سال بلاتکلیفی و با وجود نیاز بیماران، در انبار‌‌های گمرک فاسد و در نهایت معدوم شد و تاکنون هیچ نهادی مسئولیت این اتفاق را برعهده نگرفته است.

این محموله آن‌طور که  سازمان اموال تملیکی در اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد، از سال ۱۳۹۵ تاکنون در انبار‌های گمرک نگهداری می‌شد و به علت انقضای تاریخ مصرف معدوم شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ۵۰ بار مکاتبه شرکت واردکننده این سرم‌ها با نهاد‌ها و مقام‌های مسئول در پنج سال اخیر نتوانست به ترخیص این محموله پزشکی کمک کند.

با گذشت حدود یک ماه از معدوم‌ شدن این محموله، تاکنون هیچ مقام و نهادی مسئولیت تعلل در ترخیص و نگهداری غیراستاندارد آن در انبار‌های گمرک را برعهده نگرفته است.

محموله ۲۵۰ تنی سرم‌های «مانیتول» معدوم‌شده به بخشی از واردات شرکت داروسازی «شیراز سرم» از شرکت «ب.براون» (B.BRAUN) آلمان در سال ۱۳۹۵ مربوط است. گزارش‌‌ها حکایت از آن دارد که محموله وارداتی بعد از اظهار به گمرک، به دلیل «عدم ترخیص» در سال ۱۳۹۶، متروکه اعلام و به سازمان اموال تملیکی ارجاع شد؛ صاحب کالا درخواست برگشت و طی فرایند ترخیص را مطرح کرد اما با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد، گمرک از ترخیص این محموله سر باز زد.

اگرچه پیگیری‌های اداری در نهایت به صدور دستور ترخیص این محموله منجر شد، گمرک با اعلام اینکه تاریخ انقضای آن گذشته است، از ترخیص آن جلوگیری کرد تا مقدمات معدوم‌سازی آن‌ها فراهم شود و در نهایت، سازمان اموال تملیکی در اسفند ۱۴۰۰ این محموله ۱۰۰ میلیارد ریالی را معدوم کرد.

خبرگزاری ایسنا در تازه‌ترین گزارشی که درباره این پرونده منتشر کرده است، می‌نویسد: «محموله سرم مانیتول در انبارهای کنترلی نگه داشته شده است؛ یعنی انبارهایی که نه یخبندان‌ و نه استوایی‌اند؛ بلکه تحت کنترل‌اند و نوسان دمای خیلی سرد یا خیلی گرم ندارند.»

بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو، هم با انتقاد از عملکرد گمرک در این پرونده گفت: «در مورد این موضوع، مسئولان وقت گمرک باید پاسخگو باشند؛ چرا که به رغم اینکه سازمان غذا و دارو درخواست ترخیص کرد، این محموله آزاد نشد.»

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس، هم در واکنش به این مسئله گفت: «کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید به این موضوع  ورود کند؛ چرا که در این اوضاع نامساعد اقتصادی نباید این اتفاق می‌افتاد.»

تعلل در ترخیص این محموله در شرایطی صورت گرفت که کمبود داروهای مختلف در سال‌های گذشته، بسیاری از بیماران و خانواده آنان را با دشواری‌های فروان مواجه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *