رییس سازمان دارو و غذا: قیمت داروهای وارداتی در سال گذشته شش برابر شد

By | ۱۴۰۱-۰۱-۱۴

بهرام دارایی، رییس سازمان دارو و غذا، تایید کرد که در سال گذشته قیمت داروهای وارداتی شش برابر شده و داروهای داخلی نیز تا دو برابر افزایش یافته است.

او در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت ارز دولتی برای واردات دارو در نیمه اول سال مصرف شده بود و «ما برای نیمه دوم سال پس از تغییر دولت، هیچ ارزی نداشتیم.»

به گفته دارایی، با دستور ابراهیم رئیسی ۷۰۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات دارو اختصاص یافته و برخی داروها با ارز نیمایی وارد شده‌اند.

او گفت که دارو‌های وارداتی تا شش برابر و دارو‌های تولید داخل هم با توجه به میزان ارز تامین مواد اولیه ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند.

در روزهای گذشته مقام‌های وزارت بهداشت سخنان متناقضی را درباره حذف ارز دولتی برای دارو در سال ۱۴۰۱ بیان کرده‌اند.

در همین حال نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، به دولت اختیار دادند در بودجه ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، نیز روز هفتم فروردین از حذف ارز دولتی برای واردات دارو خبر داد، اما ساعاتی بعد وزارت بهداشت اعلام کرد: «تاکنون حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ به وزارت بهداشت اعلام نشده و کماکان حذف ارز ترجیحی ادامه دارد.»

رییس سازمان دارو و غذا نیز گفت ارز دولتی «حذف نمی‌شود» اما «اصلاح» می‌شود و «تغییر در این فرایند به‌گونه‌ای خواهد بود که افزایش قیمت، متوجه مردم نباشد.» او توضیح نداد که حذف ارز دولتی چگونه باعث افزایش قیمت دارو نخواهد شد.

حمیدرضا اینانلو، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، روز ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ گفته بود در صورت تامین بودجه لازم، بیمه‌ها می‌توانند مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو را جبران کنند.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ و برخی دیگر نمایندگان اعلام کرده‌اند که دولت پیش از حذف ارز دارو باید زیرساخت‌های لازم برای جبران آن را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *