مقام وزارت اقتصاد ایران: نان به صورت سهمیه‌ای و با کد ملی فروخته خواهد شد

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۵

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از آزاد شدن نرخ گندم و آرد و جهش چشمگیر قیمت نان، یک مقام ارشد وزارت اقتصاد ایران گفته است که نان به صورت سهمیه‌ای و با کد ملی فروخته خواهد شد.

ابراهیم صیامی، مدیرکل آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد، روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت درباره سازوکار این برنامه گفت: «برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود. مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند».

به ادعای او، «مزیت این کار این است که افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند».

فهرستی از نرخ جدید انواع نان‌های پرمصرف در روزهای گذشته رسانه‌ای شد که نشان می‌دهد برای مثال قیمت نان باگت معمولی از سه هزار تومان به ده هزار تومان افزایش یافته است.

در این میان، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد و کشاورزی روز چهارشنبه مدعی شد: «یارانه‌ای به منظور جبران افزایش قیمت آرد به مردم خواهیم داد که بیش از هزینه‌ای است که به آن‌ها تحمیل شده است».

او به موضوع «قاچاق» گندم و آرد از کشور اشاره کرد و گفت: «وقتی یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی را ۳۸ هزار تومان می فروشیم، آن طرف مرزها قیمت به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد».

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران نیز مدعی شد که «روزانه هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی مردم ایران به جیب همسایگان می‌رود».

این رقم حتی با احتساب دلار ۲۸ هزار تومانی بالای ۱۳ میلیارد دلار و با ارز دولتی ۸۷ میلیارد دلار در سال است، در حالی که طبق گزارش رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران، «مجموع صادرات و واردات قاچاق» در ایران حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار است که «یک سوم آن‌ها» نیز کشف می‌شود.

در این میان، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی با انتشار توئیتی نسبت به آزاد کردن قیمت آرد و محاسبه آن با نرخ جهانی به دلار هشدار داد و گفت این یک «اشتباه فاحش» مدیران اجرایی دولت است: «اگر قرار است هزینه مردم به قیمت جهانی باشد، درآمدشان هم باید در سطح جهانی و با دلار باشد نه ریال بی‌ارزش؛ صبر مردم را آزمایش نکنیم، زیرا آستانه تحمل مردم سال‌هاست به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است».

رئیس انجمن آردسازان هفته گذشته خبر داده بود که ده روز پیشتر به کارخانجات ابلاغ شده است که قیمت آرد برای تولیدکنندگان ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی، پنج برابر شده، و به همین دلیل قیمت این محصولات هم در ایران به صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

گزارش رسانه‌های داخل ایران نشان می‌دهد که افزایش قیمت ماکارونی باعث سهمیه‌بندی این کالا شده است و برخی فروشگاه‌ها تنها بین دو تا شش بسته ماکارونی به هر مشتری می‌فروشند.

قیمت دیگر محصولات تولیدی از آرد، از جمله در قنادی‌ها، نیز به شدت افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های تجارت‌نیوز، ایرنا، ایسنا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *