انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات وین با علی باقری دیدار کرد

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۱

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی باقری، معاون وزارت خارجه ایران در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. انریکه مورا در توییتی کار بر روی حل اختلافات‌ باقی‌مانده در مذاکرات احیای برجام را هدف این سفر خواند.

دیدار انریکه مورا با علی باقری در تهران

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در وین چنانچه پیش‌تر نیز اعلام شده بود روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت به ایران سفر کرده است.

رسانه‌های ایران از ملاقات و گفت‌وگوی مورا در تهران با علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران خبر داده‌اند.

مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اروپا در صفحه خود در توییتر نوشته است که در این سفر با باقری و دیگر مقام‌های ایران درباره مذاکرات احیای برجام در وین و دیگر مسائل گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد.

او کار در زمینه حل اختلافات باقی‌مانده و پیدا کردن راهی برای نجات برجام را هدف این گفت‌وگوها دانسته است.

خبرگزاری آلمان نوشته است که مورا در این سفر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران ملاقات و تبادل نظر خواهد کرد.

مذاکرات احیای برجام در وین از فروردین سال گذشته آغاز و در ۲۰ اسفندماه در آستانه نهایی شدن متوقف شد.

گفته می‌شود یکی از علل اصلی  توقف مذاکرات وین میان ایران از یک سو و چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و آمریکا از دیگرسو پافشاری جمهوری اسلامی بر خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکاست.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اخیرا به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد که انریکه مورا اعلام آمادگی کرده است که برای خروج از بن‌بست گفت‌وگو‌ها به تهران سفر کند، به این شرط که جمهوری اسلامی “فعلا” از خواست خود برای خروج سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا صرف‌نظر کند.

رسانه‌های ایران احتمال داده‌اند که سفر مورا در چارچوب ابتکار جدید اتحادیه اروپا برای نزدیک کردن ایران و آمریکا انجام شده باشد.

از جمله خبرگزاری فارس نوشته است، مورا از چهره‌های فعال میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها در مذاکرات وین بود که اینک به ابتکار جوزپ بورل، مقام مافوق خود به ایران آمده است.

بورل در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز گفته بود که اروپا بعد از جنگ در اوکراین و تحریم روسیه به دنبال ورود یک قدرت جدید به بازار انرژی خود است. به همین دلیل او از معاون خود خواسته که برای دومین بار در دو ماه اخیر جهت گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی عازم تهران شود.

مورا به این روزنامه گفته بود که به دنبال “یک راه حل میانه” برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد.

پیش‌تر نورنیوز، سایت نزدیک به شورای امنیت ملی ایران نیز اعلام کرده بود، مورا سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت برای ادامه گفت‌وگو با مسئولان جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد.

نورنیوز ادامه داده بود، با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهم باقی‌مانده تلقی شود.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *