روزنامه «جهان صنعت» از «اختلاس ۱۹ میلیون دلاری» در خرید سه هواپیما برای ایران ایر خبر داد

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «اختلاس ۱۹ میلیون دلاری» نوشت که شرکت ایران‌ایر در سال ۹۷ سه هواپیما از شرکت هواپیمایی تهران به قیمت ۴۴/۳ میلیون دلار خریداری کرد اما سال ۹۹ و هنگام دریافت تسهیلات بانکی، این سه هواپیما از سوی کارشناسان، ۲۵/۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شدند.

این روزنامه نوشت که در زمان انجام این معامله «ح.ق»، معاون شرکت ایران ایر، در شرکت هواپیمایی تهران نیز سمت داشته است.

در میان مدیران شرکت ایران ایر، نام حسن قاسمی، معاون این شرکت شبیه به نام ذکر شده در گزارش روزنامه جهان صنعت است.

بر اساس این گزارش، همچنین یکی از کارشناسان در هیأت سه نفره در سال ۹۷، قیمت هر یک از این هواپیماها را ۱۵ میلیون دلار تعیین اما دو سال بعد آنها را ۸/۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری کرده است.

روزنامه جهان صنعت نوشت که شرکت هواپیمایی تهران این هواپیماها را از شرکت فرانشیو اینترنشنال برای ایران ایر خریداری کرده که با توجه به نشانی ذکر شده، مشخص نیست هویت این شرکت کاغذی است یا واقعی.

پیش از این هم گزارش‌هایی درباره فساد در خرید هواپیما در ایران منتشر شده است. از جمله احمد خرم، وزیر راه دولت محمد خاتمی، اعلام کرد که در هنگام عقد قرارداد برای خرید هواپیماهای جدید شرکت ایتالیایی‌-فرانسوی ای‌تی‌آر (ATR)، بیش از ۱۷ میلیون دلار بین چند دلال حق پورسانت پرداخت‌ شده است.

او همچنین گفته بود پورسانت خرید یک هواپیمای ایرباس نیم تا یک درصد است اما در ماجرای این خرید، عده‌ای تا ۳۴ درصد صاحب منفعت شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *