علی شمخانی: تصمیم یونان نشان داد تنها راه دفاعی «اقدام متقابل» است

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۰

پیشتر مقام‌های دولتی ایران مدعی شده بودند که توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس، به خاطر عدم رعایت مقررات مربوط به حقوق بین‌الملل دریاها است

تنها چند ساعت پس از انتشار خبر لغو حکم مصادره نفت ایران در یونان، علی شمخانی، دبیر «شورای عالی امنیت ملی»، این اقدام دادگاه تجدیدنظر یونان را تلویحا نتیجه عملکرد سپاه پاسداران، در توقیف دو نفتکش یونانی و «اقدام متقابل» حکومت ایران دانست.

دبیر «شورای عالی امنیت ملی» حکومت ایران، روز پنج‌شنبه ۱۹ خرداد ماه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر با «قلدری» توصیف کردن اقدام یونان، نوشت: «تنها راه دفاع از حقوق کشور در برابر این قلدری‌ اقدام متقابل است.»

 شمخانی در بخش دیگری از پیام روز پنج‌شنبه خود اشاره کرد حکومت ایران در سایر حوزه‌ها، مانند پرونده هسته‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم باید همین رویکرد «اقدام متقابل» را به کار گیرد.

پیشتر مقام‌های دولتی ایران مدعی شده بودند که توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس، به خاطر عدم رعایت مقررات مربوط به حقوق بین‌الملل دریاها است.

عصر روز جمعه، ششم خرداد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو نفتکش متعلق به یونان را در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد.

 در پی این اقدام، نیروهای سپاه پاسداران پرچم‌‌های یونان را پایین کشیدند و بعد از خاموش کردن سامانه‌های موقعیت‌یابی، دو نفتکش را به سوی بندرهای جنوب ایران هدایت کردند.

دولت یونان این اقدام حکومت ایران را «دزدی دریایی» خواند. بسیاری از تحلیلگران مستقل هم همان موقع گفتند اقدام سپاه پاسداران «گروگان‌گیری»، و به‌ منظور اعمال فشار، برای آزاد کردن محموله نفت توقیف‌شده ایران در یونان، است.

در فروردین ماه گذشته، گارد دریایی یونان، نفتکش روسی پگاس را در سواحل جزیره ائوبویا توقیف کرد. پس از حمله روسیه به اوکراین، «اتحادیه اروپا» ورود هر کشتی‌ با پرچم روسیه به بندرهای کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع کرده است. نفتکش روسی پگاس حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران است و در رای اولیه دادگاه یونان، قرار بود این محموله نفتی، در چهارچوب تحریم‌های ایالات متحده، در اختیار این کشور قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *