قطع برق در ایران ادامه دارد؛ قطع آب هم از اول تیرماه!

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۰

– با قطع برق در کارخانه‌ها مواد اولیه فاسد می‌شود، و با اُفت میزان تولید، فروش و درآمد واحدهای تولیدی و صنعتی کاهش پیدا می‌کند.
– الگوی مصرف برای هر خانوار تهرانی ۱۴ مترمکعب در ماه یا ۱۴۰ لیتر به‌ ازای هر نفر در شبانه‌روز است که ۴۰ درصد مشترکان تهرانی مطابق الگو مصرف می‌کنند.

قطع برق از روزهای گذشته در بخش خانگی و صنعتی ایران آغاز شده است. قطع برق مشکلاتی در روند زندگی روزمره شهروندان ایجاد و خساراتی نیز برای صنایع مختلف ایجاد کرده. وزارت نیرو اعلام کرده که انشعاب آب آشامیدنی مشترکان «بدمصرف» هم از ابتدای تیر قطع خواهد شد.

کمبود برق در ایران که از زمستان ۹۸ آغاز شده، امسال نیز ادامه دارد و از ماه گذشته قطع برق در برخی مناطق تهران و دیگر شهرها گزارش شده است. قطع برق صنایع نیز بطور رسمی در این ماه آغاز شده و گزارش‌ها حکایت از مختل شدن روند عادی زندگی مردم و همچنین بروز مشکلاتی برای واحدهای تولیدی و صنعتی دارد.

برای نمونه از ساعت ۲۱ روز گذشته تا بامداد امروز، برق بخش وسیعی از مرکز شهرستان ورامین قطع شد. دو روز پیش نیز ۱۰ سازمان و اداره بزرگ شهر تهران از طرف شرکت توزیع برق اخطار گرفتند. همچنین ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد همزمان با مصاحبه یک خبرنگار با ناظریان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، برق این شرکت هم دقایقی قطع شد!

کسری برق شدید در کشور سبب شده برخلاف ادعاهای پیشین مسئولین، برق در بخش صنعت نیز قطع شود. جدا از آنکه با قطع برق، موتور وسائل برقی خانگی زیادی مانند بخچال، تلویزیون و جاروبرقی و کولر می‌سوزد، در کارخانه‌ها هم مواد اولیه فاسد می‌شود، و با اُفت میزان تولید، فروش و درآمد واحدهای تولیدی و صنعتی کاهش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از آثار قطع برق در بخش صنعتی، اخراج شدن کارگران است. کارفرما وقتی با کاهش تولید و فروش روبرو می‌شود، برای جلوگیری از زیان ناچار می‌شود هزینه تولید را کاهش دهد و معمولا یکی از نخستین راه‌های کاهش هزینه‌ها در این شرایط اخراج بخشی از نیروی کار است.

انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز امروز پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در نامه‌ای به وزارت نیرو، درباره عواقب قطعی برق در این صنعت و تاثیر آن بر میزان تولید، صادرات و به مخاطره افتادن اشتغال هشدار داد. این انجمن در نامه خود، به صادرات برق به همسایه‌های ایران با وجود کسری در تامین نیاز داخلی، اشاره کرد و نوشت: «پیشنهاد می‌شود تا حد ممکن جلو صادرات برق به کشورهای همسایه گرفته شود تا به تعطیلی واحدهای تولیدی ملی منجر نشود و در این شرایط سخت اقتصادی، واحدها با چالش بیشتری مواجه نشوند.»

این انجمن با اشاره به بخشنامه‌های صادرشده برای محدودیت تامین برق صنایع فولادی، اعلام کرد که تمام کارخانه‌های فولاد به‌ویژه واحدهای بخش‌خصوصی سه‌ماهه تعطیل خواهند شد.

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با وبسایت اقتصاد۲۴ گفته که «اگر قرار باشد برای مدیریت برق، خاموشی برای صنایع درنظر گرفته شود بایستی خسارت آن‌ها را جبران و کمک کرد، چراکه در غیر این صورت نمی‌توانند تولید داشته باشند. اگر خاموشی برای صنایع کوچک اتفاق افتد و نتوانند تولید کنند، کارگرهایشان بیکار می‌مانند و از طرف دیگر نیز با توجه به افزایش حقوق، باعث افزایش بار مالی این صنایع می‌شود و صدمه جدی خواهند دید.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزوده که «در حال حاضر با توجه به اینکه هنوز موج گرما وارد کشور نشده است، خاموشی نداشته‌ایم، اما با توجه به جراحی بزرگ اقتصادی دولت و آزادسازی قیمت‌ها و افزایش نرخ‌ها و فشاری که به مردم وارد شده است، باید در خصوص تامین برق و آب در تابستان، طوری برنامه‌ریزی شود که مردم دچار مشکل نگردند و فشار مضاعف بر این سرمایه اجتماعی نظام وارد نشود.»

وزارت نیرو دولت سیزدهم اعلام کرده نیازمند وارد کردن ۴۰ هزار مگاوات برق طی چهار سال به مدار تولید برق است. بخشی از این برق با تعمیر و بازسازی نیروگاه‌ها تأمین می‌شود، بخش دیگر با رفع مشکلات و فرسودگی‌های شبکه برق و بخش دیگر با احداث نیروگاه‌های جدید و کوچک مقیاس و بخشی نیز توسط انرژی‌های نوین مثل انرژی خورشیدی و بادی قابل تامین است.

همانطور که رمضانعلی سنگدوینی اشاره کرده مردمی که زیر بار گرانی و فقر قرار دارند، با قطع برق هم دچار مشکلات مضاعفی می‌شوند. حالا وزارت نیرو به تازگی از قطع آب برای بخشی از مشترکان که آنها را «بدمصرف» خوانده خبر می‌دهد.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خبر داده که «امسال برای نخستین بار و براساس قانون با مشترکان بدمصرف یعنی کسانی که بیش از دو برابر الگو، آب مصرف می‌کنند برخورد خواهد شد.»

محمدرضا بختیاری گفته که «به مشترکان پرمصرف و بدمصرف، از طریق قبض یا پیامک اخطارهای متواتر داده شده است و از ابتدای تیرماه و بدون اخطار مجدد، آب شرب این دسته از مشترکان به مدت دو تا پنج ساعت در زمان اوج مصرف، قطع خواهد شد.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره «الگوی مصرف آب» که مبنای «بدمصرف» یا «پرمصرف» بودن شهروندان است گفته که «الگوی مصرف برای هر خانوار تهرانی ۱۴ مترمکعب در ماه یا ۱۴۰ لیتر به‌ ازای هر نفر در شبانه‌روز است که ۴۰ درصد مشترکان تهرانی مطابق الگو و ۲۰ درصد کمی بیش از الگو آب مصرف می‌کنند و ۲۰ درصد باقی‌مانده مشترکان پرمصرف و بدمصرف هستند.»

بهزاد پارسا مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز در گفتگو با روزنامه ایران از کاهش ۳۲ درصدی بارندگی‌ در سال آبی جاری نسبت به سال قبل خبر داده و گفته که تهران در مقایسه با سال گذشته شرایط نگران‌کننده‌تری دارد.

به گفته بهزاد پارسا کاهش بارش‌ها هم روی حجم آب ورودی مخازن سدها و هم بر میزان ذخیره آنها تأثیر گذاشته است و در این شرایط برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین آب شرب شهروندان تهرانی متمرکز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین از تداوم کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی در فصل‌های پاییز و زمستان خبر داده و گفته که «بر اساس پیش‌بینی‌های فصلی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ادامه روند خشکسالی و بارندگی کمتر از نرمال در فصل پاییز و همچنین افزایش میانگین درجه حرارت نسبت به متوسط بلندمدت، احتمال تداوم شرایط فعلی بسیار زیاد است.»

از ابتدای سال آبی جاری، یعنی از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تاکنون، حدود ۱۸۰ میلی‌متر بارش در تهران وجود داشته و این میزان در مقایسه با میزان بارش متوسط بلند مدت حدود ۳۲ درصد کاهش داشته است. متوسط بلندمدت در این بازه زمانی ۲۶۳ میلی‌متر بوده است.

اینهمه در حالیست که شهروندان در تهران با مشکل آلودگی هوا نیز روبرو هستند و شهروندان استان‌های دیگر مانند خوزستان و ایلام هم با مشکل ریزگرد و توفان شن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در چنین شرایطی مردم نه هوای سالم دارند، نه آب و نه برق!
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *