مانور قطر روی میدان مشترک گازی با ایران/ قطر با منابع ایران گاز اروپا را تأمین می‌کند؟

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۳

قطر در حال جولان‌دادن روی میدان مشترک گازی با ایران است. این کشور در هفته‌های گذشته با غول‌های بزرگ نفت و گاز قرارداد امضا کرد. حالا این کشور از طریق منابع مشترکی با ایران دارد رؤیای جایگزینی گاز روسیه در اروپا را در سر می‌پروراند. در حالی که ایران تنها نظاره‌گر ماجراست.

به گزارش تجارت‌نیوز، قطر در حالی از طریق میدان مشترک گازی با ایران به دنبال جایگزین شدن گاز روسیه در اروپاست که ایران تنها نظاره‌گر شبیخون کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. اتفاقی که مسئولان تحریم را عامل آن می‌دانند؛ اما به عقیده بسیاری از کارشناسان قطر قاعده بازی را بهتر از ایران بلد است.

چنانکه این کشور با دو شرکت اروپایی و دو شرکت آمریکایی برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران انتخاب کرد. این خبری بود که توسط رسانه خلیج عربی اعلام شد و وزیر انرژی قطر هم آن را تائید کرد. بر اساس این خبر  شرکت اکسون موبیل امریکا به عنوان چهارمین شریک قطر برای توسعه میدان مشترک گازی با ایران انتخاب شد.

قطر عزم خود را برای افزایش تولید گاز سرعت داد. این کشور عربی پس از جنگ روسیه و اوکراین به دنبال جایگزین شدن گاز روسیه در اروپاست. چراکه قطر به‌خوبی می‌داند که اروپا از کاهش وابستگی به روسیه به گرمی استقبال می‌کند.

در همین راستا، آن‌ها با استفاده از فرصت جنگ ببین روسیه او اوکراین اقدام به امضای چندین قرارداد گازی با بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران کرده‌اند.

در حالی قطر با جدیت به دنبال تصرف بازار گاز اروپاست که ایران به‌عنوان دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی جهان از این بازار به دلیل تحریم‌ها جا ماند و صادرات آن تنها به ترکیه و عراق آن هم با هزار اما و اگر محدود شد. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان نمی‌توان تمام بی‌تدبیری‌ها و سیاست‌های نادرست را به گردن تحریم انداخت.

چراکه این همه ماجرا نیست. حتی عراق نیز برداشت خود از منابع مشترک نفتی با ایران را سرعت داد. از سوی دیگر کویت و عربستان هم در میدان مشترک با ایران بدون حضور ایران به توافق رسیده‌اند.

سهم ناچیز ایران از میدان مشترک گازی

یک کارشناس بازار نفت معتقد است که ایران در میادین مشترک گازی خود خوب عمل نکرده است. در مقابل همسایه‌های ما کاملاً بخردانه از ظرفیت موجود میادین استفاده و بهره‌برداری کردند.

هدایت‌ا… خادمی در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: حتی قطر در میدان گاز پارس جنوبی، برداشت بسیار زیادی کرد و بازار دنیا را گرفت. این در حالی است که ما هنوز اقدامات مهمی در پارس جنوبی انجام نداده‌ایم.

او با بیان اینکه قطر در حال حاضر با چندین شرکت بزرگ برای توسعه میدان مشترک گازی با ایران قرارداد بسته است، گفت: قطر و عربستان به دنبال این هستند که برداشت حداکثری را از میادین مشترک با ایران داشته باشند.

وعده قطر برای تامین گاز اروپا

خادمی در ادامه توضیح داد: قطر این وعده را به اروپا، ازجمله آلمان داد که گاز آنها را تأمین کند. ما حتی در میدان فرزاد A که با عربستان مشترک هستیم اقدامی انجام نداده‌ایم. اما در مقابل عربستان همین ظرف یک ماه گذشته اکثر دکل‌های یک شرکت هندی را خرید تا با حداکثر توان برداشت کند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در میادین مشترک خشکی جنوب نیز وضع به همین منوال است، خاطرنشان کرد: قطر در حال حاضر به دومین تولیدکننده هلیوم گاز دنیا تبدیل شده است.

خادمی در پاسخ به این سؤال که با نتیجه رسیدن برجام چه میزان ایران می‌تواند در میدان مشترک گازی فعال‌تر عمل کند، توضیح داد: در صورت به نتیجه رسیدن برجام، بهانه مسئولانی که نمی‌خواهند کار کنند گرفته می‌شود. اما اینکه در صورت به نتیجه رسیدن برجام تمام مشکلات کشور حل خواهد شد، درست نیست. ما توان، ابزار و امکانات بهره‌برداری از میادین مشترک را داریم، همانطور که در فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی را خود ایرانی‌ها انجام دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *