مسابقات شطرنج؛ پیروزی علیرضا فیروزجا در رقابت‌های کاندیداها

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۷

علیرضا فیروزجا، شطرنج‌باز نخبه فرانسوی-ایرانی به نخستین پیروزی خود در رقابت‌های کاندیداها دست یافت. قهرمان این رقابت‌ها به دیدار قهرمان جهان ماگنوس لارسون خواهد رفت.

علیرضا فیروزجا، پدیده ۱۹ ساله شطرنج جهان، در دور نهم تورنمنت “کاندیداها” در دیدار با ریچارد راپورت از مجارستان به پیروزی دست یافت. این نخستین پیروزی او در این رقابت‌ها پس از ۶ نتیجه مساوی و ۲ شکست است.

فیروزجا با این بُرد به رتبه سوم جدول رده‌بندی این تورنمنت مطرح جهانی صعود کرد. رقابت‌های شطرنج کاندیداها هر سال با حضور ۸ شطرنج‌باز برتر جهان برگزار می‌شوند. این ۸ شطرنج باز در مجموعا ۱۴ مسابقه به صورت رفت و برگشت با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

دین لیرن از چین، فیروزجا با پرچم فرانسه، کاروانا و ناکامورا از ایالات متحده آمریکا، نپومنیشی از روسیه، راپورت از مجارستان، رجبوف از جمهوری آذربایجان و دودا از لهستان، ۸ شطرنج باز در این مسابقات هستند.

برنده این مسابقات سپس به عنوان مدعی شماره یک برای رقابت مستقیم با قهرمان شطرنج جهان، ماگنوس لارسون و کسب عنوان قهرمانی شطرنج جهان تعیین خواهد شد و پاداش ۴۸ هزار یورویی را نیز از آن خود خواهد کرد.

این رقابت‌ها از روز ۱۶ ژوئن تا ۷ ژوئیه (۲۶ خرداد تا ۱۶ تیر) در مادرید، پایتخت اسپانیا، در جریان هستند.

علیرضا فیروزجا در حال حاضر پس از ۹ دیدار، ۲.۵ امتیاز از صدرنشین جدول، فاصله دارد. این شطرنج‌باز ایرانی‌تبار در ۵ دیدارباقی‌مانده خود همچنان از بخت دستیابی به جایگاه نخست جدول برخوردار است. یان الکساندر نپومنیشی از روسیه که با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج در مسابقات حضور دارد، فعلا در صدر جدول ایستاده است.

فیروزجا که برای اولین بار در ۱۴ سالگی به مقام “استاد بزرگ شطرنج” رسید، از تابستان ۲۰۲۱ با پرچم فرانسه در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند.

او در سال ۲۰۱۹ در واکنش به فشار مقامات جمهوری اسلامی برای عدم بازی با شطرنج‌بازان اسرائیلی از زیر پرچم ایران خارج شد و برای ۲ سال با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج مسابقه داد.

علیرضا فیروزجا در حال حاضر در رتبه سوم جدول رده‌بندی شطرنج‌بازان برتر جهان ایستاده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *