جهش «هشت درصدی» قیمت مسکن در ایران ظرف تنها یک ماه

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۹

آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که قیمت مسکن در تهران در خردادماه نسبت به ماه اردیبهشت ۸.۴ درصد اوج گرفته است.

بانک مرکزی در گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه هشتم تیر منتشر شد، می‌گوید متوسط قیمت هر متر مربع خانه مسکونی در تهران در خردادماه رکورد تاریخی ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان را شکست که نسبت به خرداد پارسال تقریبا ۳۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

اوج‌گیری قیمت مسکن، خصوصا جهش آن در ماه گذشته نسبت به اردیبهشت، در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال داده بود.

تاکنون گزارشی از عملکرد دولت وی در این زمینه منتشر نشده است، اما رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اخیرا از «خلف وعده وزارت نفت» برای اجرایی شدن این طرح شکایت کرد و خبرگزاری مهر روز پنجم تیر از قول نایب رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران، از شکست طرح «نفت در برابر مسکن» وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم خبر داد.

آمارهای بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن در تهران در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال رشدی حدود ۱۸۰ درصدی داشته و ۱۰ هزار و ۴۹۰ واحد مسکن معامله شده است.

به نظر می‌رسد اوج‌گیری نرخ دلار در ماه گذشته باعث هجوم سرمایه‌ها به بخش مسکن برای جلوگیری از افت ارزش دارایی‌های ریالی شهروندان شده است.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *