خیز دوباره کرونا؛ تعداد مبتلایان در ایران در یک هفته چهار برابر شد

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۰

حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت هدف ایران تمایلی به تزریق دوز سوم واکسن کرونا ندارند

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برخی کشورها، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از خیز دوباره بیماری کرونا در ایران خبر داد و گفت: «در چند روز اخیر موارد ابتلا به کرونا و بستری‌های ناشی از این بیماری در کشور افزایشی شده است.» به گفته این مقام وزارت بهداشت، بیشتر مبتلایان جدید با علائمی مانند تب، سرفه، اسهال و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با صداوسیما تصریح کرد: «پیش از این، زیرسویه‌های BA1 و BA2 اومیکرون در کشور شایع بود و در حال حاضر زیرسویه BA5 نیز به آن‌ها اضافه شده است.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: «روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا را در بیشتر کشورهای جهان و ازجمله کشورهای همسایه شاهد هستیم، اما بیشتر مواردی که مشاهده می‌شوند، خفیف‌اند.» او از پزشکان خواست برای افرادی که با علائم کرونا مراجعه می‌کنند، به تجویز دارو اکتفا نکنند و حتما از آنان آزمایش کرونا بگیرند.

در حال حاضر، ۹۱ شهر ایران در وضعیت زرد قرار دارند و آمار ابتلا به ویروس کرونا در برخی استان‌ها بیشتر است. محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان نیز، روز چهارشنبه ۸ تیر، به خبرگزاری ایرنا گفت که بیماری کرونا در این استان با شیب ملایمی در حال افزایش است. به گفته او در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه، ۳۳ بیمار جدید در خوزستان شناسایی شدند که این میزان نسبت به روز قبل از آن ۹ مورد افزایش یافته است. او با بیان اینکه آمار فوتی‌های بیماری کرونا دو تا سه هفته پس از افزایش موارد بیماری، بیشتر می‌شود، گفت: «اگر روند افزایش تعداد مبتلایان ادامه پیدا کند در هفته‌های آینده شاهد مرگ برخی افراد خواهیم بود.» رئیس مرکز بهداشت خوزستان، در عین حال تاکید کرد که با وجود افزایش تعداد مبتلایان، موارد بستری افزایش نیافته‌اند.

بررسی آمار مبتلایان روزانه کرونا در هفته‌ اخیر نیز روند افزایشی تعداد بیماران را نشان می‌دهد؛ در ۲۴ ساعت منتهی به روز پنجشنبه ۹ تیرماه، سه نفر در اثر ابتلا به بیماری فوت کردند و ۵۲۹ بیمار جدید شناسایی شدند. این در حالی است که تعداد مبتلایان روز چهارشنبه ۸ تیر بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۴۴۱ بود و این روز بدون هیچ مورد فوتی تمام شد. روز سه‌شنبه ۷ تیر نیز بدون مورد فوتی و با شناسایی ۴۴۳ بیمار جدید گذشت. روز دوشنبه ۶ تیر یک نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باخت، اما تعداد مبتلایان ۳۵۲ نفر اعلام شد. روز یکشنبه ۵ تیر هم ۲۹۷ بیمار جدید شناسایی شدند، در روز شنبه ۴ تیر نیز تعداد مبتلایان جدید بیماری کرونا ۱۳۶ نفر بود.

این آمار حاکی از آن است که در مدت یک هفته آمار مبتلایان قطعی بیماری کرونا حدود چهار برابر بیشتر شده است. با این حال این آمار فقط موارد قطعی ابتلا به بیماری کرونا را شامل می‌شود که آزمایش آن‌ها مثبت شده است. بسیاری از بیماران به دلیل داشتن علائم خفیف‌ بیماری از مراجعه به مراکز درمانی و انجام آزمایش، امتناع می‌کنند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۷۶ نفر از مبتلایان ویروس کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری‌اند. تاکنون نزدیک به ۶۵ میلیون نفر از جمعیت هدف ایران، دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، آمار افرادی که دوز دوم واکسن را زدند نزدیک به ۵۸ میلیون نفر است و حدود ۲۸ میلیون نفر هم دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند. این به معنای آن است که حدود ۳۰ میلیون نفر برای دریافت دوز سوم واکسن مراجعه نکرده‌اند.

ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر به ایران و تردید درباره کارآیی واکسن‌های ایرانی و چینی باعث شد بسیاری از مردم ایران تمایلی به تزریق دوز سوم واکسن نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *