تجمع دوباره بازنشستگان در دست‌کم ۱۹ شهر؛ «حقوق بازنشسته زیر عباست امروز»

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۵

بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه سلسله اعتراض‌های خود به عدم تمکین دولت از قانون افزایش حقوق، بار دیگر روز شنبه، ۲۵ تیرماه، در دست‌کم در ۱۹ شهر ایران تجمع کردند.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، چندین شهر در ایران از جمله کرمان، اردبیل، اصفهان، رشت، شوش، مشهد، تبریز، زنجان، کرمان، ایلام، خرمشهر، بابل، اراک، اهواز، کرج، شوشتر، سیرجان، تهران، دزفول صحنه حضور گسترده بازنشستگان معترض بوده است.

بازنشستگان تامین‌اجتماعی خواستار لغو افزایش ده درصدی حقوق غیرحداقل‌بگیرها و اجرای مصوبه افزایش ۵۷ درصدی حقوق خود، همچنین پرداخت بدهی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت‌های ایران، از نیمه دهه ۵۰ تاکنون هستند.

از زمان تصمیم دولت ابراهیم ‌رئیسی برای افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر،‌ هفته‌ها است که تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، بازنشستگان روز شنبه در بسیاری از شهرها شعارهای اعتراضی سر داده‌اند. از جمله بازنشستگان معترض در رشت شعار «رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو» سر دادند. در اهواز نیز معترضان با شعارهای تندتری چون «عزا، عزاست امروز، حقوق بازنشسته زیر عباست امروز» به مقاومت دولت درباره قانون افزایش حقوق اعتراض کردند.

در همین حال در کرمان نیز بازنشستگان معترض دولت و مجلس را با شعار «هم دولت، هم مجلس، وعده وعید کافیه»، قوه‌های قضاییه و مجریه را هدف اعتراض‌های خود قرار دادند.

در بابل نیز معترضان با پهن کردن سفره خالی اعتراض خود را به سیاست‌های معیشتی دولت سیزدهم نشان دادند.

بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدند مصوبه دولت، الزامات ماده ۹۶ تامین اجتماعی را نادیده گرفته است و با افزایش هزینه‌های زندگی در ماه‌های اخیر تطابق ندارد.

در پی اعتراض‌های گسترده بازنشستگان در هفته‌ها و ماه‌های گذشته هیئت «بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس» در یک جلسه فوق‌العاده در ۱۱ تیر، مصوبه دولت سیزدهم را مغایر با قانون دانست و به دولت یک هفته مهلت داد تا به اصلاح مصوبه خود اقدام کند.

در همان زمان قربانعلی مهری، دبیر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت، اعلام کرد که در صورت عدم وصول پاسخ مستند و مستدل از سوی دولت، نظر هیئت تطبیق قطعی شده و مصوبه دولت «ملغی‌الاثر» خواهد شد.

با گذشت دو هفته از این موضوع تاکنون نه دولت به تذکر مجلس پاسخی داده و نه مجلس برای «ملغی‌الاثر» کردن مصوبه دولت اقدامی انجام داده است.

افزایش ده درصدی حقوق کارگران و بازنشستگان در حالی از سوی دولت ابراهیم رئیسی به تصویب رسید که بر اساس آمارهای رسمی، تورم سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده و رشد قیمت‌ها در سال جاری نیز شتاب بیشتری گرفته است.

علاوه بر بازنشستگان، طی هفته‌های گذشته اعتراض‌های گسترده‌ای توسط کارگران بخش‌های مختلف و معلمان در اعتراض به فقر، تورم و دستمزدها و حقوق پایین انجام شده و بیشتر این تجمع‌ها با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده است.

بر اساس ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *