بررسی اسناد قدیمی در کاخ گلستان در جست‌وجوی تابلوی گمشده مظفرالدین شاه

By | ۱۴۰۱-۰۴-۳۰

به دنبال انتشار اخباری از گم شدن یا سرقت پرتره‌ مظفرالدین شاه از کاخ گلستان در تهران، مدیر این مجموعه می‌گوید این تابلو از ابتدا در «فهرست اموال» وجود نداشته، اما اسناد قدیمی در دست بررسی است.

در روزهای گذشته از سرقت این تابلو به عنوان یکی از آثار شاخص نقاشی در ایران گزارش‌هایی منتشر شده بود، اثری که پیشتر در تالار برلیان کاخ گلستان قرار داشت.

آن طور که خبرگزاری ایلنا نوشته، دو کارمند سابق این موزه «پرتره‌ رنگ و روغن مظفرالدین شاه را در سال ۱۳۷۸ از این کاخ خارج [کردند] و پس از انتشار تصویر آن در کاتالوگ حراج کریستیز لندن، در ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۷۹ مطابق با یازدهم آپریل سال ۲۰۰۰ در این حراج به مبلغ ۴۴.۶۵۰ پوند انگلستان» به فروش رفت.

این خبر در حالی منتشر شد که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مفقود شدن یا سرقت این اثر در اسناد سازمان میراث‌ فرهنگی یافت نشده است.

آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، به خبرگزاری ایلنا گفت: «از زمانی که کاخ گلستان ابواب جمعی داشته و تحویل آثار به امین اموال آغاز شد، اثری از این تابلو در میان آثار لیست‌بندی شده ابواب جمعی کاخ گلستان نبوده است.»

به گفته وی، هیچ مدرکی دال بر آنکه این تابلو چه زمانی از دیوار پایین آمده، در دست نیست.

امامی افزود، مسئولان کاخ گلستان نیز در تلاش هستند که بررسی‌های لازم را درخصوص این اثر انجام دهند که آیا چنین تابلویی در اموال دوره پهلوی بوده یا خیر.

احمد دزواره‌ای، رئیس مجموعه کاخ گلستان در سال‌های اوایل انقلاب تا ۱۳۸۶، نیز خروج این تابلو از کاخ گلستان در سال ۷۸ را تکذیب کرده و گفته است که در تالار برلیان «تابلویی از مظفرالدین شاه نداشتیم. اصلا تابلوی ایرانی نداشتیم و تمام تابلوها خارجی هستند».

انتشار خبر مفقود شدن این تابلو، واکنش‌هایی را در فضای مجازی برانگیخته و کاربرانی نوشته‌اند بعد از بیش از دو دهه، مقام‌های رسمی متوجه فقدان این اثر ارزشمند شده و به دنبال یافتن آن هستند.

بی‌توجهی به آثار تاریخی، به ویژه آثار تاریخی متعلق به دوران پیش از انقلاب سال ۵۷ در جمهوری اسلامی تازه نیست و پیش از این نیز سابقه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *