ایرنا بازجویی موساد از «نیروی جهادی سپاه» در داخل ایران را تایید کرد

By | ۱۴۰۱-۰۵-۰۱

پس از صداوسیما، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز بازجویی سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، از یدالله خدمتی در خاک ایران را تایید کرد، اما او را «یکی از نیروهای جهادی وابسته به سپاه» پاسداران نامید.

پیشتر شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان ایران‌ اینترنشنال با انتشار تصاویری از اعترافات یدالله خدمتی گفته بود که یک «مقام ارشد سپاه پاسداران»، در ایران مورد بازجویی ماموران موساد قرار گرفته است.

بر اساس گزارش این شبکه، او «در این بازجویی چند ساعته اطلاعاتی درباره انتقال سلاح به سوریه، عراق، لبنان و یمن داده است.»

یدالله خدمتی در ویدئوی منتشر شده اعلام می‌کند که از نیروهای آماد و پشتیبانی سپاه پاسداران است که فرماندهی آن را علی‌اصغر نوروزی برعهده دارد.

اما ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، روز جمعه، ۳۱ تیر، با وجود تایید ارتباط این بازجویی با موساد، نوشت افرادی که یدالله خدمتی را ربوده بودند «اراذل و اوباش» بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر، عوامل و مامورانی را که عملیات و حملات منتسب به اسرائیل در ایران را انجام می‌دهند «اراذل و اوباش» خوانده‌اند و اغلب پس از هر یک از این عملیات و حملات، مدعی بازداشت این ماموران شده‌اند.

ایرنا به یک گزارش صداوسیما استناد کرده که آن را آمنه‌سادات ذبیح‌پور تهیه کرده که به دلیل گرفتن اعترافات اجباری از زندانیان سیاسی و امنیتی، به «بازجو-خبرنگار» شهرت دارد.

در گزارش خانم ذبیح‌پور ادعا شده که همه اعضای تیم ربایش یدالله خدمتی بازداشت شدند و همچنین «افسر اطلاعاتی» اسرائیل که در این عملیات دخیل بود نیز «در عملیات سایبری دیگری در تور اطلاعاتی ایران قرار» گرفت.

این اولین بار نیست که گزارش‌هایی از بازجویی اعضای سپاه پاسداران یا عوامل مرتبط با این نهاد نظامی به دست ماموران یک سازمان جاسوسی خارجی در خاک ایران منتشر می‌شود.

پیشتر نیز ایران‌اینترنشنال با انتشار ویدئویی از اعترافات منصور رسولی، از بازجویی این عامل مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران خبر داده بود.

آقای رسولی در این ویدئو، به ماموریت خود برای انجام سه ترور در ترکیه، آلمان و فرانسه اقرار می‌کند.

اما وب‌سایت نور نیوز وابسته به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش مربوط به این بازجویی را «فضاسازی رسانه‌ای» خواند.

حکومت ایران پیش از این نیز در ابتدا برخی گزارش‌های مربوط به عملیات اسرائیل در خاک ایران از جمله سرقت آرشیو هسته‌ای ایران یا وجود مواد رادیواکتیو در انباری در تورقوزآباد را «مضحک» خوانده، اما بعدا مجبور شده بود که صحت آنها را تایید کند.

هفته گذشته ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به عنوان نخستین مقام این کشور عملیات اسرائیل در خاک ایران در یک سال گذشته را تایید کرد.

چندین مقام ارشد اسرائیلی قبلاً بدون معرفی خود عملیات موساد در ایران در سال ۲۰۲۲ را تأیید کرده و برخی منابع آمریکایی نیز این عملیات را به اسرائیل نسبت‌ داده بودند، اما آقای خولاطا نخستین مقام رسمی بود که بدون پرده‌پوشی انجام عملیات توسط اسرائیل در خاک ایران را تایید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *