حکم محکومیت ۹ شهروند بهائی با نصب پابند اجرایی شد

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۲

امروز سه شنبه ۱۱ مرداد، حکم محکومیت ۹ شهروند بهائی ساکن شهرهای اندیشه و کرج، پس از احضار به دادسرای شهریار، با نصب پابند الکترونیکی و محدودیت تردد به اجرا درآمد. این شهروندان پیشتر توسط دادگاه انقلاب شهریار هر کدام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند و این حکم در مرحله تجدیدنظر نیز عینا تایید شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱، هومن خوشنام، الهام سلمان زاده، پیام شبانی، کیانوش سلمان زاده، سروش آگاهی، پروان معنوی، جمیله پاکرو، پیمان معنوی و ندا شبانی، شهروندان بهائی جهت تحمل دوران محکومیت خود، در دادسرای شهریار حاضر شدند.

محکومیت این شهروندان پس از حضور در دادسرا، با نصب پابند الکترونیکی به اجرا درآمد. با احتساب ایام بازداشت، این شهروندان به مدت ۳۰۴ روز، فقط تا شعاع ۵۰۰ متری از محل سکونت خود اجازه تردد دارند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: از هر یک از این شهروندان مبلغ ۲ میلیون و پانصد هزار تومان به عنوان ودیعه پابند دریافت شده و آنان موظف به پرداخت ماهیانه ۱۵۰ هزار تومان به عنوان اجاره پابندها شدند.

این شهروندان در فاصله شهریورماه تا آذرماه سال ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در اندیشه کرج بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. آنها نهایتا مدتی بعد طی ماه‌های متفاوت از بازداشتگاه این نهاد امنیتی در تهران با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

مامورین در زمان بازداشت این شهروندان منازل برخی از آنها را تفتیش کرده و تعدادی از لوازم شخصی ازجمله کتاب‌ها، کامپیوتر، لپ تاپ و تلفن همراه آنان را با خود بردند. محل کسب برخی از این شهروندان نیز پس از بازداشت پلمب شد.

در مردادماه سال ۹۹ این شهروندان در مرحله بدوی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی پناهی هر کدام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.  در زمستان سال ۹۹ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی سید احمد زرگر و مستشاری عباسعلی حوزان، حکم محکومیت این افراد از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت و تبلیغ بهائیت” را عینا تایید کرد.

این شهروندان بهائی در فروردین ۱۴۰۰ طی ابلاغیه هایی جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای شهریار احضار شده بودند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیآن را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *