کشتار کوسه‌های چابهار برای «سوپ بال» خارجی‌ها

By | ۱۴۰۱-۰۶-۱۰

صید غیرمجاز یا به عبارتی کشتار کوسه ماهی‌ها در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان که با هدف قاچاق به کشورهای دیگر برای تهیه غذاهای گران قیمت صورت می‌گیرد، خبری است که قلب دوست‌داران محیط زیست را به درد می‌آورد.

به گزارش تسنیم، کوسه ماهی‌ها گروه بزرگی از ماهی‌های غضروفی هستند که بیش از ۵۰۰ گونه آن‌ها در اقیانوس‌ها زیست می‌کنند؛ این شکارچیان بزرگ آبزی با خوردن موجودات ضعیف و زخمی، در بالای چرخه غذایی دریایی قرار می‌گیرند و با این کار به حفظ تعادل در سیستم طبیعت کمک می‌کنند.

تخمین‌های علمی نشان می‌دهد سالانه حدود ۱۰۰ میلیون کوسه در دنیا شکار می‌شود و عامل اصلی آن تقاضای گسترده در بازار هنگ کنگ و چین برای «سوپ بال کوسه» است. در این راستا تجارت گونه‌های مختلف کوسه در ۱۸۰ کشور جهان ممنوع است مگر اینکه با مجوز رسمی سازمان‌های مشخص دولتی انجام شده باشد و امروزه شمار کشورهایی که تعهدی به مقررات منع شکار کوسه ندارند اندک است.

انهدام باند قاچاق باله کوسه ماهی در چابهار

داود میرشکار اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست دریایی استان تمرکز ویژه‌ای بر موضوع مقابله با قاچاق کوسه و باله کوسه در مناطق ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان دارد و در این راستا امسال به موفقیت‌های خوبی دست یافته که مهمترین آن کشف بزرگترین محموله قاچاق کوسه ماهیان در چابهار بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: اواخر اردیبهشت‌ماه امسال مامورین یگان حفاظت محیط زیست استان پیرو کشف چند محموله کوچک کوسه در مرکز استان با همکاری سپاه موفق به شناسایی یکی از بزرگترین عوامل قاچاق کوسه ماهیان در شهرستان چابهار شدند و در ادامه در جریان این اقدام هماهنگ، سردخانه‌ای در چابهار مورد شناسایی قرار گرفت که پیرو هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از آن هشت هزار قطعه کوسه و بیش از هشت هزار قطعه باله کوسه کشف و ضبط شد و باند قاچاق باله کوسه ماهی در چابهار منهدم شد.

وی خاطرنشان کرد: اوایل مردادماه نیز محموله سنگین ۳۶ تنی کوسه ماهیان و باله‌های کوسه قاچاق توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در سپاه و یگان حفاظت محیط زیست دریایی استان کشف شد؛ کشفیات در قالب دو محموله بود که شامل کشف ۲۱ تن کوسه و باله کوسه ماهی در پی بازرسی از یکی از سردخانه‌ها و محموله دوم ۱۵ تن کوسه ماهی در پی گشت‌زنی، از کامیون‌های عبوری کشف و ضبط شد.

قاچاق کوسه سفید این گونه را در معرض انقراض قرار داده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیش از ۷۰ گونه کوسه ماهی در آب‌های جنوب کشور وجود دارد که در خطر انقراض هستند و در میان این گونه‌ها بیش از همه کوسه‌های سفید در معرض انقراض قرار دارند و متاسفانه بخش قابل توجه محموله‌های قاچاق کشف شده هم مربوط به این گونه است.

میرشکار گفت: صید و فروش کوسه و باله آن اغلب به‌دلیل نوع مصرف در تهیه غذاهای گران قیمت رستورانی در کشورهای دیگر و یا تولید کالاهای پزشکی توسط صیادان محلی صورت می‌گیرد و به کشورهای همسایه و سایر استان قاچاق می‌شود.

نیمی از گونه‌ها در معرض انقراض هستند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور چابهار با اشاره به اینکه ۱۰۰ گونه از گونه‌های ماهیان غضروفی شامل کوسه و سفره ماهیان در دریای عمان زیست دارند که نیمی از آن‌ها در خطر انقراض هستند، اظهار داشت: کوسه ماهیان به حفظ سلامت اکوسیستم، حفظ ثبات و تنوع گونه‌ای، پایداری اکوسیستم و ثبات تولید در دریاها و اقیانوس‌ها کمک می‌کنند و کاهش تعداد آن‌ها چرخه محیط زیست دریایی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

سیداحمدرضا هاشمی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور چابهار در راستای آگاهسازی کارشناسان، بهره‌برداران و جوامع صیادی و صیادان جنوب سیستان و بلوچستان برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی ممنوعیت صید گونه‌های آبزیان در معرض تهدید و خطر با تاکید بر کوسه ماهیان را در دستور کار دارد و اخیراً هم یک مرحله برگزار شده است.

با توجه به اینکه کوسه از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود و انقراض آن می‌تواند چرخه محیط زیست دریایی جنوب کشور را با چالش جدی مواجه کند و از طرفی با توجه به محموله‌های سنگین کشف شده در این حوزه در سیستان و بلوچستان، به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی و نظارتی باید تمرکز بیشتری برای پیشگیری از قاچاق کوسه و باله کوسه در استان داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *