بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت و حیات خامنه‌ای؛ آیا او در بستر بیماری است؟

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۴

موضوع سلامتی رهبر جمهوری اسلامی که در هفته‌های اخیر محل بحث و گفت‌وگو بوده، پس از لغو دیدارش با اعضای مجلس «خبرگان رهبری» و همچنین پخش نشدن تصاویر دیداری که گفته می‌شود او اخیرا با «جمعی از ورزشکاران» داشته است، برجسته‌تر شده و گمانه‌زنی‌ها درباره حال او بالا گرفته است.

در تازه‌ترین خبر در این ارتباط، خبرگزاری ایرنا خبر روز گذشته خود از قول فرماندار گرگان را که گفته بود «گروهی از بسیجیان این شهر» با خامنه‌ای دیدار می‌کنند، از روی خروجی خود حذف کرد.

سه روز پیش، هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مجلس خبرگان، درباره دیدار نکردن اعضای این مجلس با علی خامنه‌ای به روزنامه همدلی گفت: «از آنجایی‌ که رهبری درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کنند دیگر جایز ندانستند الان صحبتی داشته باشند و این دیدار برای راحتی و وقت ایشان انجام نشد.»

این در حالی است که تا پیش از این، بعد از برگزاری هر دوره از اجلاس خبرگان، اعضای این مجلس با خامنه‌ای دیدار می‌کردند.

رسانه‌های نزدیک به حکومت در ایران هم روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور خبر داده بودند در پایان نشست خبرگان، اعضای این مجلس با خامنه‌ای دیدار می‌کنند اما این دیدار به شکل ناگهانی لغو شد.

علیرضا افشار که برخی رسانه‌ها از جمله سایت العربیه او را محافظ پیشین میرحسین موسوی معرفی کرده‌اند، روز یک‌شنبه ۲۰ شهریور در صفحه توییتر خود این ادعا را مطرح کرد که با گذشت دو شبانه‌روز «شیفت حلقه‌های چهارگانه محافظان آن دیگری [خامنه‌ای] تعویض نشده؛ در اندرونی کاخ مرمر [بیت رهبری] خبری است که نمی‌خواهند فعلا به بیرون درز کند.»

همچنین برخی رسانه‌های حکومتی روز دوشنبه اخباری را به نقل از صفحات اینستاگرامی از دیدار خامنه‌ای با شماری از ورزشکاران منتشر کردند که «کاربران ارزشی» نیز روی آن مانور زیادی دادند اما هنوز هیچ خبر و عکس رسمی‌ای از این دیدار ادعایی منتشر نشده است.

پیش از این و در مواردی که حال عمومی رهبر جمهوری اسلامی مناسب نبوده است، دیدارهای عمومی او لغو شده‌اند.

با توجه به شفاف نبودن اطلاع‌رسانی درباره وضعیت جسمی علی خامنه‌ای، تاکنون بارها شایعاتی درباره وخامت اوضاع جسمی او و حتی مرگش منتشر شده اما هیچ رسانه و سازمان مستقلی قادر به تایید اطلاعات در این زمینه نبوده است.

خامنه‌ای ۸۳ ساله است. بر اساس برخی گزارش‌های غیررسمی او به سرطان پروستات مبتلاست.

اواسط شهریور ماه ۱۳۹۳، به طور رسمی اعلام شد که خامنه‌ای در یکی از بیمارستان‌های دولتی (بیمارستان رجایی)، تحت عمل جراحی پروستات قرار گرفت که بر اساس این گزارش، این عمل با موفقیت انجام شد.

این یکی از معدود اطلاع‌رسانی‌های رسمی درباره وضعیت جسمی خامنه‌ای بود.

او در اوایل دهه ۶۰ در یک بمب‌گذاری مصدوم شد. این انفجار منجر به معلولیت او از ناحیه یکی از دستانش شد.

برگزاری اجلاس خبرگان رهبری امسال اما به دلیل انتشار یک نوشته از میرحسین موسوی (مقدمه‌ای بر ترجمه عربی بیانیه‌های او) که در آن نسبت به موروثی شدن رهبری در ایران هشدار داده بود، حساسیت‌برانگیز شد.

غیاث‌الدین طاهامحمدی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری اما روز دوشنبه گفت که این مجلس باید رهبر بعدی را «در آستین» داشته باشد تا «احیانا اگر اتفاقی افتاد، در میان همه علمای امت، شایسته‌ترین فرد را انتخاب کنند».

او ابراز امیدواری کرد که خامنه‌ای تا «‌ظهور امام زمان» و «‌حتی بعد از ظهور» در سلامت باشد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *