اتحادیه اروپا ۱۱ فرد و چهار نهاد امنیتی جمهوری اسلامی را به‌دلیل نقش داشتن در سرکوب معترضان تحریم کرد

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۵

اتحادیه اروپا روز دوشنبه چهار نهاد و ۱۱ مقام بلندپایه نظامی و امنیتی ایران، از جمله عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات را به‌دلیل نقش آن‌ها در سرکوب گسترده اعتراضات مردمی تحریم کرد.

به گزارش سایت شورای اروپا، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس امروز خود، پلیس امنیت اخلاقی، بسیج مستضعفین، قرارگاه دفاع سایبری سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کردند.

احمد میرزایی، رئیس گشت ارشاد تهران، و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی، نیز در فهرست تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران هستند.

اسامی دیگر افراد تحریم شده عبارتند از: حسین رحیمی، فرمانده پلیس پایتخت، عباس عبدی فرمانده نیروی انتظامی دیواندره استان کردستان، علی آزادی فرمانده نیروی انتظامی استان کردستان، علی صفری فرمانده نیروی انتظامی سقز، محمدحسین سپهر فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح، علی رضا ادیانی رئیس عقیدتی سیاسی فراجا، محمدزمان شالیکار فرمانده نیروی انتظامی بابل و سلمان حیدری فرمانده نیروی انتظامی بوکان.

این گزارش می‌افزاید تحریم‌ها به‌دلیل نقش این افراد و نهادها در مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، سرکوب خشن اعتراضات مردمی، قطع دسترسی مردم به اینترنت و بازداشت گسترده معترضان است: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه معترضان مسالمت‌آمیز را محکوم می کنند. این غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول است. مردم در ایران مانند هر جای دیگر حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند و این حق باید در هر شرایطی تامین شود».

اتحادیه اروپا در ادامه اعلام کرده است از ایران انتظار دارد فورا سرکوب خشونت‌آمیز علیه معترضان مسالمت‌آمیز را متوقف، بازداشت شدگان را آزاد کرده و به محدودیت‌های اعمال شده بر جریان آزاد اطلاعات از جمله دسترسی به اینترنت پایان دهد.

این بیانیه همچنین تصریح کرده است اتحادیه اروپا از ایران انتظار دارد که درباره تعداد کشته‌ها و بازداشت‌شدگان شفاف‌سازی کند و روند مناسبی را برای آزادی همه بازداشت‌شدگان فراهم کند: «قتل مهسا امینی باید به درستی مورد بررسی قرار گیرد و هر عاملی که در قتل او ثابت شود باید پاسخگو باشد».

تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا در حالی است که نشریه «پولیتیکو» اخیرا گزارش داده بود که ایران با ارسال نامه‌ای خصوصی به گروهی از دیپلمات‌های اروپایی، آن‌ها را به‌دلیل تلاش برای تصویب تحریم‌های حقوق بشری علیه تهران به خاطر سرکوب مرگبار اعتراضات مردمی تهدید کرده و گفته بود تصویب تحریم‌ها می‌تواند روابط اتحادیه اروپا با ایران را به هم بزند.
قبل از اتحادیه اروپا، بریتانیا، آمریکا و کانادا نیز مقامات و نهادهای دخیل در سرکوب خونین اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی را تحریم کرده بودند.

در غیاب آمارهای دولتی، پایگاه حقوق بشری هرانا روز ۲۴ مهر گزارش داد که بر اساس منابع این پایگاه، در بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۲۳ مهر ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۴۰ معترض از جمله ۳۲ کودک به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

بر اساس این آمارها، تاکنون ۲۶ تن از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز در جریان سرکوب معترضان کشته شده‌اند.

در حالی که جمهوری اسلامی آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را ارائه نکرده، این پایگاه خبری تعداد بازداشت‌شدگان را حدود هفت هزار و ۸۰۰ نفر تخمین زده که از این میان هویت ۷۳۸ نفر از جمله ۱۷۵ دانشجوی بازداشتی شناسایی شده است.

با استفاده از گزارش‌های شورای اروپایی، رادیو فردا. د.خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *