دادستان تهران: صدور کیفرخواست برای ۳۱۵ نفر از معترضان؛ چهار نفر به «محاربه» متهم شدند

By | ۱۴۰۱-۰۸-۰۲

دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید برای ۳۱۵ متهم به‌دلیل دست داشتن در آنچه که «آشوب‌های اخیر» در پایتخت خوانده، کیفرخواست و صدور قرار مجرمیت صادره شده است.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی صالحی افزوده که چهار نفر از این معترضان به «محاربه» متهم شده‌اند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، حکم افرادی که به «محاربه» محکوم می‌شوند اعدام است.

دادستان تهران اتهام معترضان بازداشت شده را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» عنوان کرده و گفته که پرونده متهمان به دادگاه ارسال شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی برای برخورد با معترضان و صدور احکام شدید علیه آن‌ها، همواره به این اتهام‌های کلی متوسل می‌شوند.

در حالی که اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها» را به رسمیت شناخته است، ولی مقام‌های حکومت اسلامی همواره با استفاده از نیروهای امنیتی و انتظامی با اعتراضات و تجمع‌های مخالفان به‌شدت برخورد کرده و تنها تجمعات هواداران خود را به رسمیت می‌شناسند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد «چهار نفر» از افراد به گفته او «اغتشاشگر» که به «محاربه» متهم شده‌اند، گفته که اتهام آن‌ها «کشیدن سلاح با هدف ایجاد رعب و وحشت در جامعه و بین مردم»، «مجروح کردن ماموران حافظ نظم و امنیت»، «تخریب و آتش زدن اموال عمومی و دولتی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» و «مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی» است.

اعتراضات ایران در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد از روز ۲۶ شهریور آغاز شد و به رغم گذشت شش هفته، هنوز در نقاط مختلف کشور بویژه دانشگاه‌ها ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *