جنجال توده مِتان بر فراز تهران؛ عضو شورای شهر تحریم‌ها را مقصر دانست

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۶

در پی تکذیب گزارش اخیر سازمان ناسا از وجود یک توده عظیم گاز متان بر فراز شهر تهران، یک عضو شورای شهر پایتخت این پدیده خطرناک و کم‌سابقه در سطح جهانی را به تحریم‌های خارجی نسبت داد.

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران و عضو کمیسیون محیط زیست این شورا، روز چهارشنبه، ۲۵ آبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت، یکی از دلایلی که شهرداری تهران نتوانسته است در این زمینه «توفیق نسبی» داشته باشد، این است که نتوانسته از وام‌های بین‌المللی که درخصوص استحصال گاز متان است بهره‌گیری کند، «چرا که در این حوزه وام‌های مختلف بین‌المللی پرداخت می‌شود تا در خصوص استحصال گاز متان و سامان‌دهی این بخش اقدام کنند».

توده متان بر فراز تهران

حدود سه هفته پیش سارمان هوافضای آمریکا، ناسا، طی گزارشی از وجود توده‌ گاز متان به طول پنج کیلومتر بر فراز مناطق جنوبی تهران خبر داد که حاصل دپوی زباله‌ها در جنوب پایتخت است.

متان یکی از خطرناک‌ترین گازهای سمی و گلخانه‌ای است که انتشار آن هم سلامتی شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهد و هم تاثیری ماندگارتر بر آلودگی هوا و گرمایش زمین دارد.

در واکنش به گزارش ناسا، علی‌رضا زاکانی شهرداری تهران این گزارش را «دروغ» خوانده و گفت: «تمام حرف‌های ناسا دروغ است و این هم روی دروغ‌های دیگر!»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نیز روز سه‌شنبه کلا مدعی شد که «عکس ناسا برای یک کشور دیگر است و ارتباطی به ایران ندارد».

تلاش مقامات شهرداری و شورای شهر برای کتمان توده عظیم گاز سمی متان بر فراز تهران در حالی است که در سکوت سازمان ملی فضایی جمهوری اسلامی، شرکت دانش‌بنیان «تیزنگر» ایران با انتشار گزارشی از تحقیقات مستقل خود، از صحت گزارش ناسا خبر داده و مدیرعامل این شرکت نیز نسخه‌ای از این گزارش را در اختیار خبرآنلاین قرار داده بود.

بر اساس آمارهای ناسا، ایران بعد از ترکمنستان بیشترین میزان انتشار متان در جهان را دارد و آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد میزان انتشار گاز متان در ایران پنج برابر ترکیه و آلمان، با جمعیتی مشابه ایران، است.

اما ادعای مهدی بابایی درباره نقش تحریم‌ها و عدم تخصیص وام‌های نهادهای بین‌المللی به ایران در ایجاد توده عظیم گاز متان بر فراز تهران در حالی است که بر اساس گزارش‌های بانک جهانی تنها به چند کشور مانند ویتنام، اندونزی، عراق، نیجریه و مصر چنین وام‌های قابل توجهی پرداخت شده و این وام‌ها نیز در رابطه با نوسازی بخش‌های کشاورزی و انرژی بوده، نه مدیریت زباله‌های شهری.

بانک جهانی یکی از بزرگ‌ترین نهادهای ارائه‌دهنده وام برای مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای، خصوصا متان، است.

در حالی که طی ۳۰ سال گذشته انتشار گاز متان در آلمان نصف شده و این رقم در ترکیه تنها ۲۵ درصد رشد داشته، انتشار متان در ایران جهشی ۳۴۰ درصدی را تجربه کرده است.

ایران همچنین از لحاظ انتشار کل گازهای گلخانه‌ای، خصوصا دی اکسید کربن، مقام هفتم را در جهان دارد و سالانه حدود ۸۰۰ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند.

آلمان با اقتصادی ۱۸ برابر بزرگ‌تر از ایران، انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری از ایران دارد و ترکیه با اقتصادی ۳.۵ برابر ایران، تقریبا نصف این کشور گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند.

بخش کشاورزی حدود ۴۱ درصد، انرژی ۳۵ درصد و فاضلاب و زباله‌ها ۲۰ درصد در انتشار گاز متان در جهان سهم دارند.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، بانک جهانی، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *