جزئیات تازه حمله مسلحانه در ایذه؛ مخالفان: این «جنایت دیگر» جمهوری اسلامی است / افزایش شمار کشته‌شدگان ایذه به ۷ نفر

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۶
دانشگاه جندی شاپور اهواز روز پنحشنبه اعلام کرد یکی دیگر از مجروحان «حادثه تروریستی» شهرستان ایذه به «شهادت» رسیده و شمار کشته‌شدگان به هفت نفر رسیده است.
همزمان، جزئیات تازه‌تری از حمله مسلحانه به مردم معترض در ایذه منتشر شده است. خبرگزاری‌های وابسته به جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند تیراندازی به سوی «مردم و بسیجیان» از سوی موتورسواران «تروریست» صورت گرفته است.
در حالی که منابع مستقل، نام شماری از معترضان را به عنوان کشته‌شدگان این حمله اعلام کرده‌اند، سپاه «ولی‌عصر» خوزستان در اطلاعیه‌ای از برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم تشییع حکومتی آنها خبر داده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران زمان این حمله را «۱۷:۳۰ عصر» چهارشنبه ۲۵ آبان اعلام کرد و گزارش داد، «رضا شریعتی ۲۱ ساله، کیان نیک‌پور ۹ ساله، و اشرف نیک‌پور ۴۵ ساله» به علاوه «دو آقای جوان مجهول‌الهویه» کشته شده‌اند.
منابع خبری غیررسمی به نام‌های «کیان پیرفلک ۱۰ ساله»، «اشرف نیکبخت ۴۳ ساله، آرتین رحمانی» اشاره کرده‌اند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، آرتین رحمانی، یکی از کشته‌شدگان حمله به اعتراضات چهارشنبه شب در ایذه است که در ساعات گذشته در پستی اینستاگرامی نوشته بود: «این سرزمین برام هیچ سودی نداشت، ولی می‌ذارم سر، زمین براش.»
در گزارش ایسنا همچنین به نام‌های «علی مولایی ۲۳ ساله و علی محمدی ۶۰ ساله» به عنوان دو تن از مجروحان اشاره شده است.
در این گزارش ادعا شده که دو تن از زخمی‌شدگان بسیجی و دو تن دیگر از نیروهای فرماندهی انتظامی بوده‌اند.
بیانیه سپاه ولی‌عصر خوزستان
از سوی دیگر، سپاه «ولی‌عصر» استان خوزستان در اطلاعیه‌ای ادعا کرد که «گروهی مسلح» با «دو موتور سیکلت» و «با سوءاستفاده از التهاب ایجادشده در شهرستان ایذه با اسلحه‌های کلاشینکف به سمت مردم و پلیس تیراندازی کردند و آنها را به رگبار بستند.»
سپاه پاسداران «ولی‌عصر» این استان همچنین از برگزاری تشییع پیکر کشته‌شدگان و «به نمایش گذاشتن» مراسمی حکومتی خبر داد.
خبرگزاری ایسنا چهارشنبه ۲۵ آبان در گزارشی کوتاه اعلام کرد که «یک تیم تروریستی» سوار بر «دو موتور سیکلت» با «سلاح جنگی کلاش» به بازار مرکزی شهر ایذه در استان خوزستان «به سمت مردم و بسیجیان»، «تیراندازی» کردند.
در گزارش ابتدایی ایسنا شمار جان‌باختگان «چهار تن» و تعداد زخمی‌ها «پنج نفر» عنوان شد و در خبر تکمیلی عنوان شده که شمار کشته‌شدگان به پنج نفر افزایش یافته است.
حال برخی مصدومان «وخیم» گزارش شده است.
بنا بر گزارش این رسانه دولتی، اعتراضات مردمی «پیرو فراخوان‌های روزهای گذشته برای برگزاری تجمع اعتراضی» در این شهر «به‌ویژه در چهارراه هلال احمر» برگزار شد و معترضان «ضمن سر دادن شعارهای هنجارشکنانه اقدام به سنگ‌پرانی به عوامل انتظامی» کردند و نیروهای حکومتی به سمت آنها «گاز اشک‌آور» شلیک کردند.
خبرگزاری مهر شمار زخمی‌شدگان را «۱۰ نفر» اعلام کرده و گزارش داده که تاکنون «یک کودک، یک پیرزن، و سه مرد» کشته‌شده‌اند.
برخی منابع می‌گویند حمله مسلحانه به مردم از سوی خود نیروهای جمهوری اسلامی انجام شده است.
امیرحسین اعتمادی، فعال سیاسی، به نقل از منابع موثق در ایذه در توییتی اعلام کرد که این حمله از سوی نیروهای حکومتی بوده و آنها «با گلوله‌های جنگی و در مقیاس بالا به سمت مردم تیراندازی کردند.»
به گفته اعتمادی، «آرمین رمضانی» یکی از زخمی‌ها است که وضعیتش «وخیم» گزارش شده است.
مهدی حاجتی، فعال سیاسی نیز نوشت: «امشب چشم از ایذه بر ندارید. جمهوری اسلامی در حال ارتکاب جنایت دیگری است.»
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی فضای ملتهب این شهر را در استان خوزستان نشان می‌دهد که صدای مکرر تیراندازی نیز شنیده می‌شود.
اعتراضات در شهر ایذه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هم‌زمان با سالگرد آبان ۹۸ مانند بسیاری از دیگر شهرهای ایران شدت گرفته است.
این دور از اعتراضات سراسری ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در روز ۲۵ شهریور در بازداشت فرماندهی انتظامی آغاز شد و دو ماه است که به شکل گسترده در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *