درگیری در زندان مرکزی کرج؛ یک زندانی کشته شد

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۷

رسانه‌های رسمی ایران شامگاه شنبه ۲۶ آذر از کشته شدن «یک زندانی» در جریان درگیری در زندان مرکزی کرج و انتقال «چند تن دیگر از زندانیان» به بهداری زندان برای مداوای «جراحات سطحی» خبر دادند.

پیشتر در اواسط همین روز، منابع حقوق بشری وضعیت زندان مرکزی کرج را «متشنج» گزارش کرده بودند. برخی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در این زندان نگه‌داری می‌شوند.

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد که در پی انتقال «یک زندانی محکوم به اعدام» به سلول انفرادی جهت اجرای حکم، زندانیان بند ۴ این زندان دست به شورش زدند و با بستن راه ورود ماموران به این بند شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

این سازمان به نقل از یک منبع مطلع نوشته که زندانیان در ‌بندهای دیگر زندان مرکزی کرج «مانند بند ۱ و ۲ و ۳ نیز شورش کرده‌اند».

از سوی دیگر، وب‌سایت حقوق بشری هرانا ضمن تایید وقوع درگیری در زندان مرکزی کرج اعلام کرده که «چند زندانی» محکوم به اعدام به انفرادی انتقال یافته‌اند و همین امر، به اعتراض زندانیان بندهای مختلف از جمله «بند ۵» و درگیری آن‌ها با ماموران منجر شده است.

بر اساس این گزارش، زندانبان‌ها برای سرکوب اعتراض صورت گرفته اقدام به «تیراندازی» کرده‌اند و در نتیجه برخورد خشونت‌آمیز ماموران، ده‌ها تن از زندانیان معترض در جریان این درگیری «مجروح شده‌اند».

با وجود این، رسانه‌های رسمی حکومت از جمله خبرگزای میزان، وابسته به قوه قضاییه، در روایت خود از وقایع روز شنبه در زندان مرکزی کرج مدعی شدند که این درگیری به صورت «محدود» و در میان «زندانیان بند مواد مخدر» رخ داده بود.

خبرگزاری ایسنا ضمن تکذیب گزارش منابع حقوق بشری، از قول رئیس کل دادگستری استان البرز نوشت: «در جریان این درگیری تعدادی از زندانیان چند پتو را در بخش هواخوری زندان آتش زدند … که با ورود فوری نیروهای یگان حفاظت زندان درگیری بین زندانیان خاتمه پیدا کرد».

این خبرگزاری ساعتی بعد در خبری تکمیلی ضمن تایید کشته شدن یک زندانی در جریان این درگیری، دلیل مرگ او را از قول فاضل هریکندی، «پرتاب سنگ از سوی زندانیان دیگر» عنوان کرد.

این مقام قضایی البرز همچنین مدعی شده، «چند نفر از زندانیان نیز زخمی شده‌اند که به دلیل سطح پایین جراحت از سوی بهداری زندان اقدامات درمانی لازم برای آن‌ها انجام شده است».

از ابتدای اعتراضات سراسری در ایران در بیش از سه ماه گذشته، دست‌کم دو زندان در تهران و رشت، دست به شورش زدند که در جریان سرکوب این شورش‌ها، تعدادی زندانی جان خود را از دست دادند. با وجود این، آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان این شورش‌ها در دست نیست.

رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *