چهارمین ماه اعتراضات ایران؛ دبیرکل سازمان ملل متحد: واکنش حکومت ایران به اعتراض‌ها قابل قبول نیست

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۹

اعتراضات سراسری در ایران وارد چهارمین ماه خود شده و تظاهرات‌ها، اعتصاب‌ها و تجمعات دانشجویی هرچند به صورت پراکنده همچنان ادامه دارد.

با استمرار روند بازداشت‌ها و دستگیری‌ها در سراسر کشور، واکنش‌های بین‌المللی در محکومیت اقدامات دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ادامه دارد. جمعی از سینماگران برای دومین روز متوالی با حضور در مقابل زندان اوین، خواستار آزادی ترانه علیدوستی، بازیگر سینما شدند.

از سوی دیگر بر تعداد گروهی از نمایندگان پارلمان‌های اروپایی که اعلام کرده‌اند کفالت سیاسی چندین نفر از زندانیان سیاسی ایران را می‌پذیرند، افزوده شده است.

اختلال در اینترنت همچنان وجود دارد و کاربران در ایران برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با دشواری‌های بسیاری رو به رو هستند.

واکنش‌های بین‌المللی نسبت به سرکوب گسترده معترضان نیز ادامه دارد و کشورهای مختلف جهان از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند به حقوق ابتدایی معترضان در ایران احترام بگذارد. در مقابل جمعی از نمایندگان مجلس ایران می‌گویند تلاش خواهند کرد «قانون کاهش روابط با بریتانیا» را اجرا و همچنین در روابط با آلمان و فرانسه نیز تجدیدنظر کنند.

در ادامه می‌توانید آخرین اخبار و گزارش‌ها از اعتراض‌ها در ایران و پیامدهای آن در روز دوشنبه ۲۸ آذر (۱۹ دسامبر) را در این صفحه دنبال کنید.

دبیرکل سازمان ملل: واکنش حکومت ایران به اعتراض‌ها قابل قبول نیست

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۹ دسامبر واکنش حکومت ایران به اعتراض‌های مردم و «پایمال شدن» حقوق بشر در این کشور را «کاملا غیر قابل قبول» دانست.

او در نشست خبری پایان سال ۲۰۲۲ میلادی گفت که سازمان ملل نقض «فاحش» حقوق بشر در ایران را «بشدت» محکوم می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل ساعاتی پیش از تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی دوره‌ای نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱‍ در ارتباط با ایران همچنین نسبت به «خطر جدی» از دست رفتن برجام ابراز نگرانی کرد. او گفت که از بین رفتن توافق هسته‌ای ایران تاثیر منفی بر صلح و ثبات در منطقه خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *