هرانا: در مجموع معترضان را به تحمل بیش از ۷۱۳ سال حبس محکوم کرده‌اند

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۰

قوه قضاییه تاکنون احکام ۶۶۳ معترض بازداشت شده را صادر کرده است که در میان آنها ۱۳ حکم اعدام و هزار و ۳۱۰ ضربه شلاق وجود دارد

خبرگزاری هرانا با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۹ دی ۱۴۰۱، به بررسی احکامی پرداخت که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، در حد فاصل نخستین هفته آبان ماه سال جاری تا ۸ دی ماه، علیه افراد بازداشت شده در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» صادر کرده است؛ احکامی که، به‌نقل از این خبرگزاری حقوق بشری، نتیجه برگزاری دادگاه‌های انقلاب در ۳۱ شهر و استان ایران محسوب می‌شود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی هرانا، قضات دادگاه‌ انقلاب در مجموع سیزده معترض را به اعدام محکوم کرده‌اند که دستکم تا این لحظه حکم دو تن از آنها، یعنی محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، اجرا شده است.

با این‌وجود شمار بزرگی از افراد نیز به حبس و تحمل ضربات شلاق محکوم شده‌اند. از این‌رو قضات دادگاه انقلاب در مجموع ۸ هزار و ۵۶۴ ماه، یعنی بیش از ۷۱۳ سال، حکم زندان صادر کرده‌اند و در مجموع ۲۶ تن از معترضان بازداشت شده را به تحمل هزار و ۳۱۰ ضربه شلاق محکوم کرده‌اند.

اما گزارش هرانا در عین‌حال تاکید دارد احکام قضایی مذکور تنها مربوط به ۶۶۳ تن از بازداشت‌شدگان است، در حالی‌که بر اساس برآورد تهیه‌کنندگان این گزارش، نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی بیش از ۱۹ هزار معترض را بازداشت کرده‌اند.

هرانا همچنین در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود چنین آورده است:«از سوی دیگر ۲۶ تن دستکم به پرداخت ۸۲۸ میلیون ریال جریمه نقدی، ۲۴ نفر به تحقیق و انجام مطالعات ایدئولوژیک، ۵ مورد به منع عضویت در دسته‌جات، ۶ تن به محرومیت از حضور در فضای مجازی، ۲۶ تن به ممنوعیتِ خروج از کشور، ۲ نفر به انجام خدمات اجتماعی اجباری و ۱۲ مورد دیگر به احکامی مانند تبعید، انفصال از خدمت و غیره محکوم شده‌اند.»

در این گزارش به شمار عناوین اتهام‌هایی که نهاد دادستانی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی معترضان را به ارتکاب آنها متهم کرده‌اند نیز اشاره شده است. بر اساس تحقیقات هرانا آمار مورد اشاره، تا هشتم دی ماه، از این قرار است: «۱۵ مورد اتهام فساد فی‌‌الارض، ۹ محاربه، ۱۷۰ تبلیغ علیه نظام، ۱۲۴ اخلال در نظم عمومی و ۳۸ اجتماع و تبانی».

اما از جمله نکته‌های موجود در گزارش هرانا این است که، تا زمان تهیه گزارش و بر اساس اطلاعات به دست آمده از سوی این خبرگزاری حقوق بشری، بیشترین احکام، یعنی ۴۳۳ حکم، در تهران صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *