قیمت هر گرم طلا در رکوردی تاریخی از ۲ میلیون تومان گذشت؛ بهای دلار به ۴۳ هزار تومان رسید

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۸

در بازار طلا روند صعودی قیمت‌ها با بالا رفتن احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا ادامه دارد. بر همین اساس روز چهارشنبه ۲۸ دی‌، بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار برای اولین‌بار در تاریخ ایران از دو میلیون تومان عبور کرد و دلار به ۴۳ هزار تومان رسید.

بهای سکه طلای تمام هم همچنان صعودی است و در آخرین معاملات، به ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت دلار که به تازگی و دوباره وارد فاز افزایشی شده بود روز چهارشنبه به ۴۲ هزار و ۵۰ تومان رسید.

پارلمان اروپا قصد دارد فردا (پنج‌شنبه ۲۹ دی) یک قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی به رای بگذارد که در صورت تصویب، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه قرار می‌گیرد.

بازار سکه و ارز پیش از تصویب این طرح و تنها در پی احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، به آن واکنش نشان داد. پیش‌بینی می‌شود در نشست فردا موج جدیدی از تحریم‌ها علیه سازمان‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی وضع شود.

بازار ارز در سال جاری هم روندی صعودی و رکوردشکنی‌های پی در پی را تجربه کرد و قیمت دلار تنها در یک ماه گذشته به ۴۴ هزار تومان نیز رسید.

جمهوری اسلامی با تغییر رییس بانک مرکزی و استفاده از سیاست‌های تثبیتی دولت در تلاش برای کنترل بازار ارز بود اما سیاست‌های دستوری و ارز‌پاشی، چند هفته بیشتر دوام نیاورد و قیمت دلار دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت.

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم کشور به ۴۸/۵ درصد رسیده که خود عاملی موثر بر نرخ دلار است.

در چنین شرایطی برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند در صورت تداوم مشکلات سیاسی و کنترل نشدن نرخ تورم، قیمت دلار به روند صعودی خود ادامه داده و باز هم سقف‌شکنی خواهد کرد.

با توجه به این که افزایش قیمت دلار و نرخ ارز بر بازار طلا نیز اثرگذار است، پیش از این کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند قیمت طلا نیز روندی افزایشی پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *