جواهرات سلطنتی؛ یک روزنامه اعتماد آنلاین تصاویر شماری از آثار موزه جواهرات ملی ایران را منتشر کرد

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۵

در ادامه واکنش‌ها به ادعای نادرست سخنگوی دولت جمهوری اسلامی مبنی بر خروج تاج‌های دوران شاهنشاهی توسط محمدرضاشاه پهلوی و شهبانو فرح پهلوی، وب‌سایت اعتماد آنلاین تصاویر شماری از آثار موجود در موزه جواهرات ملی ایران از جمله تاج‌ پهلوی را منتشر کرد.

اعتماد آنلاین روز چهارشنبه ۵ بهمن نوشت که بر اساس اعلام بانک مرکزی این موزه بسته است، اما «نگاهی به موزه جواهرات ملی ایران می‌اندازیم تا ببینیم چه جواهرات ملی دیگری آن‌جا نگهداری می‌شود».

هفته گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در پیامی توئیتری ادعا کرده بود محمدرضاشاه پهلوی و شهبانو فرح پهلوی به هنگام ترک کشور، بخشی از جواهرات خزانه بانک مرکزی ایران از جمله تاج معروف «پهلوی» و تاج «شهبانو» را با خود برده‌اند.

این ادعا بسیار جنجالی شد تا جایی به نگرانی‌ها درباره سرنوشت جواهرات سلطنتی در ایران هم دامن زد، درحالی‌که بنابر مصوبه مجلس شورای ملی در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، جواهرات ملی ایران به‌عنوان پشتوانه اسکناس کشور، به موزه جواهرات ملی، زیر نظر بانک مرکزی ایران، منتقل شد.

خانم فرح پهلوی نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا تأکید کرد که همه این جواهرات در گنجینه بانک مرکزی ایران قرار دارد و او هنگام خروج از کشور، بخش بزرگی از جواهرات شخصی‌اش را هم در «گنجه‌های کاخ نیاوران» بر جای گذاشته است.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی هنوز توضیحی درباره این ادعا، که حتی عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، هم آن را تکذیب کرده، بیان نکرده و فقط در واکنش به اظهارات خانم پهلوی در گفت‌وگو با رادیوفردا گفته است: «محاکم صالح باید به این اموال به غارت‌رفته مردم ایران رسیدگی کنند.»

موزه جواهرات ملی در محل بانک مرکزی از زمان شیوع کرونا تعطیل شده و همچنان دسترسی عموم به آن ممکن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *