پیروزی بر آمریکا و سکوی سوم جام جهانی هاکی برای ایران

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۳

تیم ملی هاکی داخل سالن ایران با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل آمریکا، روی سکوی سوم جام جهانی ایستاد.

این مسابقات در آفریقای جنوبی برگزار شد. کسب مدال برنز برای ایران، تکرار نتیجه‌ای است که در دور قبل مسابقات به میزبانی آلمان نیز به دست آوره بود.

رضا نوروززاده ستاره تیم ایران تا پیش از برگزاری فینال بین هلند و اتریش، با ۱۶ گل زده آقای گل جام جهانی هاکی داخل سالن است. جالب اینکه نوروززاده در دوره قبلی مسابقات هم ۱۶ گل زد و در رده سوم گلزنان ایستاد.

ایران در بازی اول با نتیجه نزدیک ۵-۴ مغلوب آرژانتین شد. کریمی دو گل زد. نوروززاده و بیرانوند هرکدام یک گل به ثمر رساندند.

شاگردان رجب نورانی، در دومین دیدارشان آمریکا را ۸ بر ۳ شکست دادند. حاتمی‌نژاد دروازه‌بان ایران به عنوان برترین بازیکن زمین انتخاب شد.

در این مسابقه حساس که بین دو تیم برتر گروه آ برگزار شد، رضا نوروززاده هت‌تریک کرد. حمید نورانیان و نوید طاهری هرکدام دو گل و بهداد بیرانوند هم یک گل به ثمر رساندند.

پیروزی ۶ بر ۴ مقابل استرالیا با هت‌تریک مجدد نوروززاده، دبل بیرانوند و تک گل طاهری‌راد رقم خورد.

دیدار بعدی ایران در پرتوریا، مقابل میزبان رقابت‌ها با تساوی ۴-۴ به پایان رسید.

بهرامی دو گل، نوروززاده و میرزاخانی هر کدام یک گل وارد دروازه آنتون فن لوگرنبرگ دروازه‌بان آفریقای جنوبی کردند. ایران در این مسابقه تا سی و ششمین دقیقه ۴-۲ جلو بود اما پیروزی را از دست داد.

آخرین بازی ایران در مرحله گروهی هم با تساوی به پایان رسید. نتیجه‌ای که حذف جمهوری چک و صعود ایران به عنوان تیم دوم گروه را در پی داشت.

نوروززاده و نورانیان هر کدام دو گل زدند. کریمی، بهلولی، بهرامی و اثنی عشری هم هر کدام یک گل وارد دروازه جمهوری چک کردند تا بازی با تساوی ۸-۸ به پایان برسد.

نتیجه رقابت بعدی هم مساوی بود. بازی نفس‌گیر ایران مقابل بلژیک در مرحله یک‌چهارم نهایی ۵-۵ به پایان رسید. نوروززاده سومین هت‌تریک خود را به ثبت رساند. دو گل هم توسط میرزاخانی به ثمر رسید. در ضربات پنالتی هر تیم ۹ ضربه زد که سهم ایران ۶ گل بود و بلژیکی هم ۵ گل.

ایران با صعود به نیمه نهایی مقابل اتریش قرار گرفت و ۸-۳ شکست خورد. بیرانوند، نوریان و نوروززاده گل‌های ایران را وارد دروازه تیم قدرتمند اتریش کردند.

آمریکا هم به هلند باخت تا به دیدار رده‌بندی راه پیدا کند. آمریکا با اینکه در دور گروهی به ایران باخته بود اما با کسب نتایج بهتر صدرنشین شد.

رقابت برای کسب مدال برنز مسابقات در وقت قانونی با تساوی ۴-۴ تمام شد. نوروززاده دو گل، میرزاخانی و کریمی هر کدام یک گل وارد دروازه جاناتان کلاگس کردند.

در ضربات پنالتی، هر سه ضربه ایران به ثمر نشست. اما پنالتی اول آمریکا توسط پت هریس گل نشد تا بازیکنان ایران روی سکوی سوم بایستند.

رجب نورانی مربی تیم هاکی نقده از آذربایجان غربی، سابقه سرمربیگری تیم ملی هاکی داخل سالن ترکیه را هم دارد.

آقای نورانی سرمربی ایران پیش از اعزام به آفریقای جنوبی گفته بود: «هاکی به دلیل مسائل مالی هر سال رو به عقب حرکت می‌کند و نیازمند توجه مسئولان است. سال‌های قبل با ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون به تورنمنت خارجی می‌رفتیم اما الان با یک و دو میلیارد هم نمی‌توانیم. شرایط روز به روز هم سخت‌تر می‌شود».

در این دوره از مسابقات دو تیم قدرتمند روسیه و آلمان حضور نداشتند. خبرگزاری ایسنا نوشته است؛ سفیر جمهوری اسلامی گفته بود در صورت پیروزی بر آمریکا، به بازیکنان تیم ملی ایران پاداش نقدی خواهد داد.

ساسان حاتمی‌نژاد، وحید صمدی، یعقوب بهرامی، محمد اثنی عشری، محسن بهلولی، نوید طاهری‌راد، بهداد بیرانوند، مهدی شاهرخی، حمید نورانیان، محمد کریمی، امیرمهدی میرزاخانی، رضا عبادیفر، رضا نوروزاده و میعاد کرامتی بازیکنان ایران در این مسابقات بودند.

ایران در هر سه دوره اخیر جام جهانی به نیمه نهایی رسیده اما از صعود به فینال بازمانده است.

دو عنوان سومی و یک عنوان چهارمی دستاورد هاکی‌بازان ایرانی از جام جهانی بوده. نخستین حضور ایران، جام جهانی ۲۰۱۱ در لهستان بود که بین ۱۲ تیم در رده نهم قرار گرفت.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *