مایکل روبین: جمهوری اسلامی در برابر چشمان ما در حال فروپاشی است

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۰

رژیم‌های زامبی می‌توانند ماه‌ها، اگر نه سال‌ها دوام بیاورند، اما تغییر اجتناب‌ناپذیر است

مایکل روبین، تحلیلگر موسسه امریکن اینترپرایز در مقاله‌ای تحت عنوان «جمهوری اسلامی در برابر چشمانمان در حال فروپاشی است» در واشینگتن اگزماینر، نوشت که امیدوار است دولت بایدن آنچه را که مردم ایران متوجه شده‌اند درک کند: اینکه آینده با وجود جمهوری اسلامی ممکن نیست.

روبین در این مقاله به افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در بازار ایران اشاره می‌کند که تنها در یک آخر هفته افزایش ۱۰ درصدی داشته و به حدود ۶۰ هزار تومان رسید. روندی که به تعطیلی بازار منجر شد.

به عقیده روبین، شرایط برای یک طوفان در ایران به سرعت مناسب می‌شود. نوروز و دیدوبازدید‌های آن در راهه است که به‌طور معمول با افزایش تورم کالاهای اساسی همراه است. اما امسال رمضان با نوروز همزمان است و این تقارن یعنی سر به فلک کشیدن تورم.

روبین می‌گوید ایرانیان از زمان جنگ ایران و عراق چنین فشار اقتصادی را تحمل نکرده بودند.

او از اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره ارزش‌های انقلابی می‌نویسد که برای اغلب ایرانیان بی‌معنی است. روبین می‌گوید، مانند ماه‌های قبل از فروپاشی شوروی، حتی حامیان رژیم هم دیگر به گفته‌های خود باور ندارند. اعتراضاتی که با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد به جهنمی برای مشروعیت رژیم تبدیل شد.

روبین می‌نویسد که نوروز، شش ماه پس از کشته شدن مهسا امینی، فرصتی برای طوفان بزرگتر فراهم می‌کند. اکنون ترس جمهوری اسلامی را سرپانگهداشته اما این دیگر کافی نیست.

بروکرات‌های ایرانی دیگر باورمندان واقعی نیستند و اگر تحمل می‌کنند تنها به دلیل موقعیت‌های شغلی و دستمزدشان است. اما شاید همین دستمزد را هم تا چند وقت دیگر دریافت نکنند.

روبین در بخش دیگری از این مقااله به استراتژی فشار حداکثری اشاره می‌کند که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا به آن باور داشت و اکنون دولت بایدن پس از مدت‌ها انکار به درک آن نزدیک می‌شود. روبین در این زمینه به محدود کردن نقل و انقال دلار از عراق به ایران اشاره می‌کند.

به گفته روبین، رژیم‌های زامبی می‌توانند ماه‌ها، اگر نه سال‌ها دوام بیاورند، اما تغییر اجتناب‌ناپذیر است. اکنون زمان تغییر رژیم در ایران فرا رسیده است. در سال ۱۹۸۹، جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا نقشه راه محرمانه‌ای برای عادی‌سازی روابط با ایران تهیه کرد. ایرانیان هیچگاه دشمن نبوده‌اند. آنها به اندازه آمریکایی‌ها از جمهوری اسلامی آسیب دیده‌اند. این تحلیلگر می‌گوید، به جای آشتی با رژیم ایران، اکنون زمان آن است که سیاستی برای خاورمیانه‌ای تنظیم شود که در آن ایران شریکی برای صلح و ثبات است نه دشمنی و آشوب و تروریسم.

روبین نوشته خود را اینگونه به پایان می‌رساند: بیایید امیدوار باشیم بایدن آنچه را که اکنون مردم ایران می‌دانند، درک کند: آینده باوجود جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *