جایزه افتخاری زنان شجاع ۲۰۲۳ به «زنان و دختران معترض ایران» اهدا می‌شود

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۶
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که چهارشنبه آینده هم‌زمان با روز جهانی زن، جایزه افتخاری «زنان شجاع ۲۰۲۳» را به «زنان و دختران معترض ایران» که از ۲۶ شهریور در واکنش به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس «امنیت اخلاقی» به خیابان‌ها آمدند، اهدا خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۱۵ اسفند از سوی دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد آمده است: «خشونت علیه زنان به پشتیبانی حکومت در ایران پیشینه‌ای تاریخی دارد، با این حال قتل وحشیانه (مهسا) امینی جامعه ایران را به واکنش واداشت و جنبشی اعتراضی را برانگیخت».

این بیانیه با اشاره به این‌که «کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس موسوم به “امنیت اخلاقی” در تهران، جرقه اعتراضات مردمی چندین ماهه به رهبری زنان را در ۳۱ استان ایران زد»، افزوده است: «در روزهای پس از مرگِ امینی، زنان و دختران ایرانی به خیابان‌ها آمدند، روسری‌هاشان را برداشتند و سوزاندند و گیسوان خود را قیچی کردند».

مراسم اهدای جوایز بین‌المللی «زنان شجاع» روز ۸ مارس (۱۷ اسفند) با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده و جیل بایدن، بانوی اول آمریکا و همسر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برگزار خواهد شد.

دولت ایالات متحده برای هفدهمین سال این جایزه را به زنانی از سراسر جهان اهدا می‌کند که شجاعتی مثال‌زدنی از خود نشان داده‌اند یا برای حقوق بشر، ایجاد عدالت و برابری جنسیتی و بهبود موقعیت زنان در جوامع خود تلاش کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با ستایش از «شهامت و ایستادگی» زنان و دختران معترض که «الهام‌بخش موج دیگری از ایرانیان – شامل مردان و پسران – و پیوستن جمعی انبوه از آنان به اعتراضات شد» آورده است: «شبکه‌های اجتماعی بلافاصله پُر شد از تصاویر دختران جوانی که جسورانه در کلاس‌های درس خود دست به اعتراض زده‌اند و در برابر مدیران مدارس که سعی در متوقف کردن آن‌ها دارند، ایستادگی می‌کنند».

این بیانیه تأکید کرده است که زنان و دختران ایران به‌رغم پاسخ «خشونت‌بار» جمهوری اسلامی به خواسته‌های معترضان که به کشته شدن صدها معترض مسالمت‌جو از جمله حدود ۷۰ کودک منجر شد، پایداری کرده‌اند.

بنابر اعلام واشینگتن در مراسم روز چهارشنبه، جایزه افتخاری «مادلین آلبرایت» به‌طور جمعی به زنان و دختران معترض ایران اهدا خواهد شد.

مادلین آلبرایت، سیاستمدار یهودی‌تبار و نخستین وزیر خارجه زن آمریکا، بود که سوم فروردین ۱۴۰۰ در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت. از خانم آلبرایت اغلب به عنوان «پرچم‌دار دموکراسی» یاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *