برکناری وزیر آموزش‌ و پرورش؛ یوسف نوری قربانی دروغ رئیسی و مخبر شد؟

By | ۱۴۰۲-۰۱-۱۵

واریز نشدن حقوق فرهنگیان در ماه اسفند و حملات شیمیایی گسترده به مدارس دخترانه، از نقاط تاریک دوران تصدی یوسف نوری محسوب می‌شوند

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، روز دوشنبه ۱۴ فروردین با استعفای یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش، موافقت کرد و رضا مرادصحرایی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس دانشگاه فرهنگیان، را با حفظ سمت به عنوان سرپرست جدید این وزارتخانه انتخاب کرد.

این استعفا را می‌توان اجباری و نوعی برکناری دستوری تعبیر کرد؛ زیرا پس از ناتوانی مدیران این وزارتخانه در پرداخت کامل حقوق اسفندماه معلمان، بسیاری از جمله نمایندگان مجلس از دولت و وزیر آموزش‌ و پروش به‌شدت انتقاد کردند.

خبرگزاری تسنیم روز ۱۴ فروردین گزارش داد که معلمان قرارداد کار معین هم از مهر ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲ «ریالی حقوق و حتی عیدی دریافت نکرده‌اند».

برخی از خبرنگاران حوزه آموزش‌ و پرورش در ایران پیش از این طی گزارش‌هایی، خبر داده بودند که در ماجرای واریز نشدن حقوق فرهنگیان در آستانه عید نوروز بیش از آنکه وزارت آموزش‌ و پرورش مقصر باشد، دولت و سازمان برنامه و بودجه منفعل عمل کرده‌اند و یوسف نوری برای واریز حقوق اسفندماه معلمان منابع کافی در اختیار نداشته است؛ گزارشی که اگر واقعیت داشته باشد، نشان می‌دهد نوری با وجود انتقادهای گسترده از عملکرد ضعیف مدیریتی‌اش در این وزارتخانه، در پرونده واریز نشدن حقوق‌ها قربانی شده و اخراج امروز او به معنای شانه خالی کردن ابراهیم رئیسی و معاونانش از زیر بار یک قصور بزرگ است.

پس از تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه ۱۴۰۱ فرهنگیان، رئیسی از محمد مخبر، معاون اولش، خواست موضوع را بررسی کند. مخبر نیز پس از بررسی، وزارت آموزش و پرورش را مقصر اصلی ماجرا دانست. به‌ جز حقوق و مزایای معوقه، چندین سال است که معلمان ایرانی به طرح رتبه‌بندی فرهنگیان هم اعتراض دارند؛ اعتراض‌هایی که در دوران مدیریت یوسف نوری در وزارت آموزش‌ و پرورش افزایش یافتند.

حملات شیمیایی گسترده به مدارس دخترانه در ایران و مسمومیت هزاران دختربچه در مدارس نیز طی چند ماه اخیر از جمله نقاط تاریک دوران تصدی یوسف نوری محسوب می‌شود.

اخیرا محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، فاش کرد که یوسف نوری در اسفندماه، «در حالی که فرهنگیان در وضعیت حساسی به سر می‌بردند» و از یک سو، حملات به صدها مدرسه در جریان بود و از سوی دیگر، بودجه‌ای برای پرداخت حقوق و معوقات معلمان وجود نداشت، برای مدتی تحت عنوان «سفر زیارتی کربلا» به عراق سفر کرد و «مدتی در ایران حضور نداشت».

تسنیم همچنین خبر داد که صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌ و‌ پرورش، که در پرونده  واریز نشدن حقوق فرهنگیان تا روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ از مقصران اصلی محسوب می‌شود، احتمالا تا روزهای آینده برکنار خواهد شد.

حالا تا زمان انتخاب جانشین برای یوسف نوری و رای مجلس شورای اسلامی، دکتر رضا مرادصحرایی، استادتمام رشته زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش خواهد بود؛ او متولد سال ۱۳۵۵ است و از اردیبهشت ۱۴۰۱ تاکنون رئیس دانشگاه فرهنگیان است.

او ابتدا معلم مدارس ابتدایی و متوسطه بود. ریاست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در دانشگاه طباطبایی، مدیریت بخش آموزش عالی و سرپرستی معاونت فرهنگی در بنیاد شهید و ایثارگران کشور و همچنین معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی از جمله سوابق کاری او محسوب می‌شود.

اگرچه مرادصحرایی نیز مانند دیگر وزرای کابینه ابراهیم رئیسی وابسته به جریان انقلابی و اصول‌گرا در ایران است، منتقدان نظام آموزشی ایران معتقدند وزرای آموزش‌ و پرورش اصولا در تعیین اهداف بلندمدت و فرهنگی برای دانش‌آموزان ایرانی نقش چندانی ندارند و اهداف و برنامه‌ریزی‌ها از طریق بیت رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ می‌شود.

سخنان امروز احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در وزارت آموزش‌ و پرورش، نیز تاییدکننده همین موضوع است. او اعلام کرد به دستور علی خامنه‌ای قرار است علاوه بر کتاب‌های مدارس، محتوای کتب آموزشگاه‌های زبان خارجی در ایران نیز تغییر یابد و اسلامی شود؛ رهبری دیکتاتور که از نام‌گذاری یک کوچه در تهران یا تغییر نام یک خودرو تا سیاست‌های فرهنگی و آموزشی یا هسته‌ای، شخصا دخالت می‌کند و همگان موظف‌اند دستورهای انفرادی او را اجرا کنند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، استخدام هزاران روحانی در وزارت آموزش‌ و پرورش برای تدریس مسائل دینی به دانش‌آموزان نیز از جمله اتفاق‌هایی بود که با دستور بیت رهبر جمهوری اسلامی و بنا به درخواست مدیران حوزه‌های علمیه در ایران عملی شد.

در شرایطی که معلمان و فرهنگیان ایرانی این روزها در تدارک برگزاری تجمع‌های گسترده و تازه علیه دولت و وزارت آموزش‌ و پرورش‌اند، جانشین یوسف نوری در وزارتخانه‌ای که بیشترین تعداد کارمندان دولتی را تحت پوشش دارد، قطعا مسیری سخت و دشواری در پیش خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *