روح‌الله عجمیان، چهره تبلیغاتی نظام و سلبریتی رسانه‌های حکومتی، که بود؟

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۵

به گفته مقامات رسمی حکومت در طی اعتراضاتی که از تابستان ۱۴۰۱ آغاز شد، بین ۶۳ تا ۸۲ نفر از نیروهای امنیتی٬ انتظامی٬ لباس شخصی و … ، جان خود را از دست دادند؛ در این میان اما، یکی از آن‌ها تبدیل به چهره تبلیغاتی نظام شد: «روح‌الله عجمیان»٬ «شهید مدافع امنیت». روح‌الله عجمیان کیست که حالا تبدیل به سلبریتی حکومتی‌ها شده است؟

روح‌الله عجمیان، متولد ۲۰بهمن۱۳۷۳، از بسیجیان حوزه ۴۱۷ شهدای کمال‌شهر کرج بود که روز پنجشنبه ۱۲آبان۱۴۰۱، در جریان برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت «حدیث نجفی»، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری «زن٬ زندگی٬ آزادی»، کشته شد.

بهره‌برداری دستگاه پروپاگاندای جمهوری اسلامی از کشته شدن عجمیان تا به‌حدی است که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، ۳اردیبهشت۱۴۰۲، دقایقی پیش از دربی تهران، تصویری از «روح‌الله عجمیان»، بسیجی کشته شده در جریان اعتراضات سراسری را، به‌عنوان «شهید ورزشکار»، کنار «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس قرار داد.

مسوولین اجرایی مسابقه از بازیکنان و مربیان دو تیم استقلال و پرسپولیس خواستند به تصویر روح‌الله عجمیان ادای احترام کنند.

یک روز پیش از آن مسابقه فوتبال نیز، تصاویر دیدار خانواده عجمیان با «علی خامنه‌ای»، در ابعاد گسترده توسط رسانه‌های وابسته به حاکمیت منتشر شده بود. در حالی‌ که خانواده چند تن دیگر از نیروهای امنیتی جانباخته در اعتراضات سال ۱۴۰۱ نیز در مراسم ویژه عید فطر به‌دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفته بودند٬ تنها سخنان خواهر روح‌الله عجمیان با خامنه‌ای منتشر شد: «آقا دعا کنید که من هم فدای شما بشوم.»

روح‌الله عجمیان که بود؟

مراسم چهلمین روز درگذشت حدیث نجفی از نوجوانان کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ایران، در گورستان «بهشت سکینه» کرج، به‌دلیل خشونت نیروهای سرکوب به آشوب کشیده شد.

بنابرگزارش‌های شاهدان عینی، جمعیت گسترده‌ای در روز ۱۲آبان۱۴۰۱ به‌سمت بهشت سکینه٬ محل دفن حدیث نجفی در حال حرکت بودند که نیروهای امنیتی شروع به تیراندازی می‌کنند.  گاز اشک‌آرور و گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک شده است و حتی به روایت‌هایی، از تیر جنگی و شاتگان هم استفاده شده است.

آن روز نیروهای امنیتی با توسل به خشونت و تیراندازی، مردم را به‌طور کامل از گورستان بهشت سکینه بیرون کردند؛ اما بیرون آمدن جمعیت از گورستان بهشت سکینه، منجر به شلوغی و بسته شدن اتوبان-تهران کرج شده است. در میان آن شلوغی‌ها، یکی از نیروهای امنیتی کشته شد: روح‌الله عجمیان.

خبرگزاری دولت٬ «ایرنا»٬ اولین مرجع رسمی بود که خبر کشته شدن عجمیان را منتشر کرد و نوشت: «اوباش و آشوبگران که بعضا هم با سلاح گرم مسلح بودند، با ضربات چاقو وی را به شهادت رساندند.»

روح‌الله عجمیان٬ متولد کوهدشت لرستان٬ ساکن کمالشهر کرج، با سابقه عضویت ۱۲ ساله در بسیج٬ به گفته پدرش بیکار بود؛ یا به‌صورت فصلی و روزمزد برای یک گچ کار شاگردی می‌کرد.

وبسایت «مشرق»، در گزارش از آخرین روز زندگی عجمیان نوشته است که ساعت ۱۰ صبح، توسط بسیج حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر به‌منظور «جلوگیری از برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت حدیث نجفی» فراخوانده شده و ساعت ۲ بعدازظهر همان روز، جسدش توسط دیگر اعضای بسیج کشف می‌شود.

بنابر ادعای رسانه‌های رسمی او «بارها برای رفتن به سوریه اقدام کرده بود و قسمت به رفتن و شهادت نشد.»

بر اساس این گزارش‌ها، عجمیان همچنین برای اعزام به منطقه مرزی زاهدان و «مبارزه با گروهک‌های تروریستی، اشرار و قاچاقچیان دوره آموزشی دیده»، و در انتظار اعزام بود.

هم‌زمان تصاویری از روح‌‌الله عجمیان در محیطی شهری در ایران با سلاح جنگی منتشر شد.

بنابر ادعای رسانه‌های رسمی، این تصاویر هنگام آموزش به‌منظور اعزام به سوریه ثبت شده است؛ اگرچه جمهوری اسلامی تاکید دارد مداخله‌اش در جنگ داخلی سوریه، به کمک مستشاری به دولت بشار اسد محدود می‌شود.

در عین حال، پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸، اخبار متنوعی از «آموزش نیروهای بسیج» به‌منظور «کنترل اغتشاشات» منتشرشده بود. حتی سازمان اوج٬ ارگان رسانه‌ای سپاه٬ مستندی را نیز در این رابطه ساخته است.

 با توجه به اینکه هیچ سندی از حضور روح‌الله عجمیان در سوریه نیست٬ خانواده او و مقامات رسمی نیز تاکید بر عدم اعزام این بسیجی به سوریه دارد٬ این گمانه‌زنی پررنگ می‌شود که تصاویر بالا، مربوط به یکی از «رزمایش‌های بسیج» به‌منظور آمادگی برای سرکوب اعتراضات است؛ رزمایشی با سلاح جنگی در دست عجمیان.

البته نه در گزارش‌های صدا وسیما و نه در دیگر اخبار٬ گزارش‌ها و مستنداتی که در رابطه با روح‌الله عجمیان ساخته می‌شد٬ توضیح داده نمی‌شود که چرا یک نیروی بسیجی با دوازده سال سابقه٬ فردی که برای حضور نظامی در سوریه و زاهدان و برای سرکوب اعتراضات آموزش دیده است را، برای جلوگیری از برگزاری یک مراسم ختم به‌مقابل بهشت سکینه کرج فرستاده‌اند؛ کدام نهاد تصمیم گرفته است که بسیجیان از برگزاری این مراسم جلوگیری کنند و چرا از صحنه‌های مرگ این نیروی آموزش دیده، چنین تصاویر واضح و شفافی در آرشیو‌های رسانه‌های تصویری وابسته به جمهوری اسلامی موجود است؟

شهید-سلبریتی

تنها دو روز پس از کشته شدن روح‌الله عجمیان٬ رییس کل دادگستری استان البرز خبر بازداشت «تعدادی از عوامل شهادت نیروی بسیجی» را اعلام کرد.

روز ۱۵آبان همان سال٬ یعنی تنها یک روز پس از دستگیری کسانی که توسط قوه‌قضاییه «قاطعانه» آن‌ها را از «عوامل» کشته شدن روح‌الله عجمیان خوانده شده بودند٬ اعتراف این افراد توسط صداوسیما منتشر می‌شود. از جمله اعترافات «محمدمهدی کرمی» و «سیدمحمد حسینی»، که تنها دو ماه بعد و در طی یک فرآیند قضایی ناقص، اعدام شدند.

۱۶آبان، صداوسیما اولین گزارش را خانواده عجمیان منتشر کرد؛ گزارشی که در آن پدرش ضمن اظهار خوشحالی از «شهادت» فرزندش می‌گوید: «همیشه دلش می‌خواست در صحنه باشد٬ می‌خواست مدافع حرم باشد؛ حال به آرزویش رسید» و مادرش با گویش لری مویه می‌کند: «روح‌الله افتخارکم (افتخار من) هم بسیجی هم قهرمان. مبارکت باشه شهادت. روله کم.» مادر عجمیان در بخش دیگری از این گزارش ادعا می‌کند: «پسرم را داعشی‌ها کشتند٬ داعشی‌های داخلی.»

همین گفته‌های پدر و مادر روح‌الله عجمیان کلیدی می‌شود که بعدها درهای زیادی را به‌روی این خانواده باز می‌کند.

طی ماه‌های اول پس از کشته شدن روح‌الله عجمیان٬ مقامات حکومتی بسیاری با این خانواده تماس می‌گیرند، یا با آن‌ها دیدار می‌کنند. از جمله رییس مجلس٬ رییس هلال احمر٬ امام جمعه کرج٬ خادمان مسجد جمکران ٬ جمعی از خانواده‌های «دفاع مقدس٬ دفاع از حرم و دفاع از امنیت»، همچنین فرمانده کل سپاه پاسداران٬ مسوول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان البرز، معاون سیاسی سازمان بسیج، مسوول عقیدتی سازمان بسیج٬ جمعی از مسوولان سپاه و رییس‌کل دادگستری استان البرز، به دیدار این خانواده می‌روند و همگی وعده «گرفتن انتقام» او را می‌دهند. رییس‌جمهوری نیز در تماسی تلفنی، وعده‌ای مشابه می‌دهد.

حتی خبر دیدار جمعی از «مسوولان بنیاد مسکن» استان البرز با این خانواده منتشر می‌شود.

عکسی نیز از او با «ابراهیم رئیسی»٬ در پس زمینه٬ چهل روز پس از مرگش منتشر می‌شود. عکسی که بدون ارائه تاریخ مشخص٬ گفته می‌شود مربوط به راهپیمایی اربعین در سال‌ها پیش است.

حال دیگر خانواده عجمیان، تبدیل به «سلبریتی‌»های جدید رسانه‌های وابسته به حاکمیت شده‌اند.

شهید نورچشمی٬ خانواده شهید در مدار

فرآیند کرامت‌سازی برای روح‌الله عجمیان از روزهای نخست آغاز شد؛ آنجایی در گزارشی که از صداوسیما پخش شد٬ ادعا می‌شود پس از گذشت یک هفته از جان باختن او و بارش باران٬ همچنان رد خونش بر زمین دیده می‌شود. همچنین در مستندی که با عنوان «فرزند روح‌الله» در رابطه با او از شبکه یک سیما پخش می‌شود٬ به نقل از یکی از اعضای بسیج در صحنه ادعا می‌شود:‌ «در حالی که آقا روح‌الله در آمبولانس روی برانکارد بود و مشغول درمانش بودند٬ به‌ناگهان از برانکارد پایین آمد در همان ماشین و به سجده رفت و آرزوی شهادت برای دفاع از حضرت آقا کرد.»

این مستند ۲۲آبان٬ یعنی ده روز بعد از مرگ روح‌الله عجمیان ساخته و پخش شده بود.

پس از آن و به‌مرور پای خانواده عجمیان به برنامه‌های مختلف صداوسیما باز شد؛ با تایید و تکرار همان روایت رسمی حاکمیت.

در مصاحبه دیگر، مادر روح‌الله عجمیان می‌گوید: «پس از شهادت روح‌الله، دختر محجبه‌ای به منزل ما آمد و با گریه تعریف کرد که روزی عده ‌ی در خیابان مزاحم وی شده و قصد داشتند چادر از سر او بکشند، اما روح‌الله سر می‌رسد و او را از دست آن‌ها نجات می دهد و از او می‌خواهد که فورا صحنه را ترک کند تا آسیبی به وی نرسد.»

در روزهای اول اسفند۱۴۰۱، مادر روح‌الله عجمیان در یک برنامه تلویزیونی ادعا می‌کند که پسرش عاشق چادر زنان بود. در آن برنامه، روایت رسمی از مرگ او نیز برای اولین بار تغییر می‌کند. در حالی که تا پیش از آن روایت حاکمیت این بود که روح‌الله عجمیان در حالی که برای «جلوگیری از اغتشاشات به اطراف بهشت سکینه رفته بود٬ کشته شد»٬ در آن برنامه پدرش می‌گوید: «او در دفاع از دو زن چادری با اغتشاشگران درگیر و کشته شده است.»

«زهرا عجمیان»٬ خواهر روح‌الله نیز، در یک مصاحبه با روزنامه «جوان» که بهمن سال گذشته منتشر شده، در رابطه با برادرش می‌گوید: «روح‌الله کارگر فصلی بود. دو-سه جا رفت برای کار. یک جا رفت مشغول کار شود، اما وقتی به رهبری اهانت کردند، از آنجا بیرون آمد و گفت نمی‌خواهم نان سفره‌ام از جایی بیاید که اعتقادی به ولایت ندارند. ما هم خط و فکر‌مان انقلابی بود.»

احتمالا هم‌سویی خانواده «شهید عجمیان» با حکومت، موجب شد پرونده کشته شدن فرزندانشان بسیار سریع پیش برود.

۲۱آبان۱۴۰۱، برای شانزده متهم پرونده کشته شدن عجمیان از جمله ۳ نفر زیر ۱۸ سال، کیفرخواست صادر شد. در حالی که گزارشات متعددی از شکنجه متهمان از جمله سید محمد حسینی٬ «حمید قره حسنلو» و محمدمهدی کرمی٬ منتشر شده بود٬ آن‌ها محروم از حق دسترسی به وکیل، محاکمه شدند. ۱۵آذر همان سال، احکام متهمان صادر شد، پنج حکم اعدام و یازده حکم تبعید و حبس بلند مدت.

به‌رغم اجرای دو حکم اعدام٬ احکام دیگر متهمان این پرونده توسط دیوان عالی شکست.

اما تنها دستاورد خانواده عجمیان بررسی سریع پرونده نبود؛ حال نام روح‌الله ورد زبان رهبر جمهوری اسلامی است. علی خامنه‌ای در جلسه دیدار با شاعران از روح‌الله عجمیان به‌عنوان «پاک‌ترین، پاکیزه‌ترین، طاهرترین جوان‌های ما» نام برد، که با تحریک «عوامل غربی‌ها» شکنجه و کشته شده‌اند.

او در جلسه پرحاشیه‌اش با دانشجویان نیز گفته بود: «همه شما جوانان باید مانند شهدایی چون کلانتری، تندگویان، همت، باقری، احمدی روشن، عجمیان و…، باشید و مانند شهیدان زندگی کنید.»

اما روز ۱۲آبان۱۴۰۱ دو نفر دیگر نیز در اطراف بهشت سکینه کرج جان خود را از دست دادند. «نیما نوری» ۱۸ ساله و «مهران شکاری» ۲۱ ساله، که هر دو با شلیک مستقیم گلوله جنگی جانباختند. اما هرگز قاتل یا قاتلان آن‌ها پیدا نشد؛ هیچ‌کدام از رسانه‌های رسمی به آن‌ها نپرداخت، خانواده‌هایشان به رسانه‌ها دعوت نشدند و … .

این در حالی است که هنوز هم مشخص نیست که چه کسی حدیث نجفی را ۳۰‌شهریور۱۴۰۱ در مهرشهر کرج کشته است.
سولماز ایکدر
ایران وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *