ایران، پنجاهمین بازار صادراتی چین! / رئیس اتاق بازرگانی بوشهر: چین مهمترین بازار صادراتی ماست

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۴

یک پژوهشگر اقتصادی، ایران را پنجاهمین بازار صادراتی چین دانسته، این در حالی‌ست که بر اساس گزارش ایرنا، چین مهمترین بازار صادراتی کشور به شمار می‌رود. تحلیلگران این وضعیت تناقض‌آمیز اقتصادی را ناشی از تحریم‌ها می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز، درحالی‌که هفته گذشته خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر، چین را مهمترین بازار صادراتی ایران عنوان کرد، یک پژوهشگر اقتصادی در یادداشتی، ایران را پنجاهمین بازار صادراتی چین دانسته است.

احسان سلطانی نوشت: ایران نه تنها در سطح جهانی که حتی در سطح منطقه‌ای نیز از قدرت تاثیرگذاری پایینی بر چین برخوردار است که همانطور قبلا پیش‌بینی کردیم، منجر به تغییر سیاست منطقه‌ای ایران شده است.

به گفته او بر اساس داده‌های رسمی کشور چین، ایران پنجاهمین بازار صادراتی چین به شمار می رود. صادرات چین به ایران، از صادرات این کشور به عراق، مصر، رژیم اشغالی، پاکستان، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمتر است.

بر اساس این اظهارات، ایران نه تنها در سطح جهانی که حتی در سطح منطقه‌ای نیز از قدرت تاثیرگذاری پایینی بر چین برخوردار بوده که همانطور قبلا پیش‌بینی کردیم، منجر به تغییر سیاست منطقه‌ای ایران شده است.

او در ادامه نوشته است: در نتیجه سال‌ها سیاستگذاری‌های اقتصادی غیرمردمی (و فاصله گرفتن از مردم)، فساد گسترده، غارت و تخریب اقتصاد توسط ائتلاف غالب رانتی-رفاقتی-غارتی، تکیه بر خام‌فروشی و توزیع رانت منابع بین خواص، تنش های داخلی و خارجی و تحریم ها، اقتصاد ایران تضعیف شده و عقب مانده است. ایران دیگر در زمره کشورهای مطرح صادرکننده انرژی قرار ندارد و نیرو (و به تبع آن شریک) اقتصادی قابل توجهی در سطح جهان به شمار نمی رود.

او در پایان با اشاره به مصرعی از سعدی یادآور شده: یک اقتصاد فاسد و ورشکسته است که ارزش پول ملی آن هر روز سقوط می کند. اقتصادی که در آن مزیتهای رانتی جایگزین مزیتهای رقابتی شده باشد، رقابت پذیری بنگاهها به جای نوآوری و بهره وری با شوکهای قیمت ارز تعریف شود و بخواهد با دستمزدها و سطح معیشت در حد کشورهای آفریقایی اداره شود، بنا به تجربه تاریخ راه پسرفت و سقوط را انتخاب کرده است.

روایت رسمی از جایگاه ایران در صادرات چین

درحالی ایران به عنوان پنجاهمین بازار صادراتی چین عنوان می‌شود که هفته گذشته رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر اعلام کرد چین مهمترین بازار صادراتی ایران است

خبرگزاری ایرنا در گزارشی با اشاره به اظهارات خورشید گزدرازی در نشست فعالان اقتصادی استان بوشهربا رئیس انجمن دوستی ایران و چین نوشته است: در زمان حاضر چین مهمترین بازار صادراتی و مهمترین شریک وارداتی، تکنولوژی و متحد سیاسی ایران است.

به گفته او، عنصر تحریم باعث شد چین کشوری امن برای تعاملات بین‌المللی شود و اقتصاد ۲ کشور در بسیاری موارد به ویژه در حوزه انرژی مکمل یکدیگر هستند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر به جایگاه صادراتی استان پرداخت و با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ کشور چین مقصد اول کالاهای صادراتی کشور بوده اظهار کرد: از مجموع ۵۳ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار صادرات کشور، میزان ۱۴ میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار آن به کشور چین صادر شده است.

گزدرازی با بیان اینکه ۲۷ درصد از ارزش صادرات ایران به کشور چین اختصاص دارد گفت: در استان بوشهر نیز کشور چین در صدر مقاصد کالاهای صادراتی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳.۳ میلیارد دلار صادرات از استان بوشهر به کشورهای مختلف ثبت شد گفت: از این میزان کالا و محصولات ۸.۷ میلیارد دلار آن به کشور چین صادر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر سهم صادراتی این استان به کشور چین را از مجموع کل صادرات ۶۲ درصدی وزنی و ۶۵ درصدی ارزشی دانست و بیان کرد: از تمام ظرفیت‌های ممکن برای تقویت و توسعه ارتباط با کشور چین استفاده می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *